استراتژی برای فروش بیشتر یکی از سرفصل های مهمی است که اصناف پلاس به جهت اهمیت مسأله برای اصناف و کسب و کارهای محترم صنفی به آن می پردازد. تا کنون سه مورد از هفت استراتژی مورد بررسی قرار گرفته است، دراین گفتار در خصوص چهارمین استراتژی بحث می گردد. از شما دعوت می نماییم به ویدئوی جناب آقای دکتر ادیب پور دکتری تخصصی مدیریت بازاریابی دانشگاه شهید بهشتی توجه فرمایید. 

ضمناً:

سه استراتژی که سابقاً مطرح و به آن پرداخته شد عبارتند از: تمرکز بر مزایا بجای تمرکز بر ویژگی ها، مدیریت زمان و همچنین شناسایی تیپ مشتریان ایده آل و پایبندی به آن که همگی این موارد کماکان در دسترس و قابل مشاهده است. 

چهارمین استراتژی از استراتژی های فروش موفق، شخصی سازی پیام است. شخصی سازی پیام تحت عنوان سفارشی کردن پیام نیز شناخته می شود. وقتی می توانید با موفقیت پیامی را به مخاطبتان برسانید، که شناخت درستی از او داشته باشید. در مباحث قبلی، در خصوص شناسایی تیپ شخصیتی مشتریان مطالبی ارائه شد. در اینجا بحث بر سر این است که باید با توجه به تیپ شخصیتی مشتریان، پیام خود را نیز سفارشی کنیم.

مثالی از توجه به سلیقه مشتری در ارائه خدمات آموزشی:  

تجربه نشان داده، افرادی که در دهه پنجم و ششم زندگی هستند، در یادگیری مطالب آموزشی سلیقه متفاوتی دارند. آنها بیشتر دوست دارند تا مطالب آموزشی در قالب احادیث، روایات و مثل های ایرانی-اسلامی ارائه شود. اما جوانانی که تازه کسب و کار خود را شروع کرده اند، نگاه متفاوتی دارند. آنها دوست دارند تا مطالب آموزشی با دلایل و راهکارهای موفقیت کسب و کارهای غربی همراه باشد. بیشتر افرادی که در دهه دوم، سوم یا حتی چهارم زندگی هستند، چنین دیدگاهی دارند.

بنابراین:

هیچ کدام از این دو دسته را نمی توان ارزش گذاری کرد. آنها صرفاً متفاوت از یکدیگرند. هر مشتری، مجموعه ای از مضامین و گنجینه ای از تجارب است. بنابراین، برای اینکه شما بتوانید پیامی را به مشتری برسانید، باید پیام خود را سفارشی کنید، این یکی از مهم ترین استراتژی ها خواهد بود. در این صورت است که پیام شما اثرگذاری خواهد داشت.

مثالی از شناخت تیپ شخصیتی مشتری در فروش محصول: 

بسیاری از خانواده ها وقتی می خواهند برای کودکشان عروسکی بخرند، به دنبال رویاهای کودکی خود هستند. فروشنده ای موفق است که این رویا را بشناسد. به نقاط قوت و ضعف مشتری تسلط داشته باشد. نهایتاً، با توجه به این موارد، پیام خود را به مشتری ارسال کند. در این صورت، نتیجه بسیار خوبی خواهد گرفت. اما در غیر این صورت، نتیجه حاصله مطلوب نخواهد بود. این مثال بخوبی اهمیت این استراتژی را می رساند.

به عنوان مثال:

اگر در آموزش یک کاسب بازاری سنتی، از راز و رمزهای پیشرفت برند مک دونالد بگویید. یقیناً ارتباط خوبی میان آموزش شما و سلیقه مشتری برقرار نخواهد شد. بنابراین، ابتدا تیپ شخصیتی و سلیقه مشتری را شناسایی و بر همان اساس، پیام خود را شخصی سازی کنید.  

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.