فروش بیشتر و دستیابی به آن از جمله مهم ترین اهداف واحدهای صنفی و کسب و کارها است. نیل به این هدف بدون برنامه ریزی منظم و نداشتن استراتژی، میسر نخواهد بود. در این خصوص، جناب آقای ادیب پور، دکتری مدیریت بازاریابی دانشگاه شهید بهشتی، یک استراتژی مهم را معرفی می نمایند. در ادامه از شما دعوت می کنیم به ویدئوی مذکور و نوشتار مربوط به آن توجه فرمایید.

راهکارها و تکنیک هایی وجود دارند که می توانند فروش بیشتر را به دنبال داشته باشند. استراتژی اول، تمرکز بر مزایای یک کالا یا خدمت به جای تمرکز بر ویژگی های آن کالا یا خدمت است. بسیاری از فروشندگان، در معرفی کالا و خدمات خود به مشتری، از ویژگی ها شروع می کنند. در صورتی که مشتری اصلاً طالب ویژگی های کالا یا خدمت شما نیست. آنچه مشتری به دنبال آن است، مزایایی است که کالا یا خدمت شما برای او به همراه دارد.

مثال:

اگر شما فروشنده مبلمان اداری هستید، ممکن است به مواردی برای معرفی محصول خود اشاره کنید. اینکه از چه نوع چرمی در آن استفاده شده است. چه جنسی دارد. پایه آن از چه جنسی ساخته شده است و مواردی از این دست. این موارد برای مشتری اهمیت چندانی ندارند و عموماً تأثیری در فروش بیشتر نخواهد داشت.

اما:

اینکه این جنس چرم، یا بدنه یا پایه مبلمان، چه مزیتی برای مشتری دارد، حائز اهمیت است و منجر به فروش بیشتر خواهد شد. برای مثال، اگر مشتری بخواهد چندین ساعت روی این صندلی کار کند، آیا حس خوبی خواهد داشت؟ آیا خستگی او را کم خواهد کرد؟ آیا به لحاظ ارگونومیک باعث بهبود شرایط ستون فقرات او خواهد شد؟

اغلب مشتریان به دنبال مزایای کالا یا خدمت ارائه شده هستند:

اگر فروشنده بتواند این ویژگی ها را به مزیت های آن برای مشتری ارتباط دهد، بیشتر موفق خواهد بود. به لحاظ آماری گفته می شود که 70 درصد مشتریان به دنبال مزایای کالا یا خدمت ارائه شده هستند. فقط 30 درصد آنان در پی ویژگی خاصی هستند.

بنابراین:

 پس، ابتدا فروشنده از مزایای آن محصول برای مشتری صحبت می کند. اما اگر مشتری سوالی داشت که چرا این مزیت را دارد، آن وقت به ویژگی ها اشاره می شود. 

فروشنده موفق:

فروشنده موفق فروشنده ای است که کاملاً بر ویژگی های محصول تسلط داشته باشد، اما صرفاً در زمان مناسب آن را ارائه دهد. برای فروشنده موفق شدن و رسیدن به فروش بیشتر، مطابق برنامه ریزی های بعمل آمده، در قالب سلسله ویدئوهایی، از استراتژی های زیادی صحبت خواهیم نمود.

سخن آخر:

موفقیت کسب و کار و به دنبال آن فروش بیشتر، بسته به متغیرهای زیادی است. اینکه صرفاً مطالعه داشت و شناخت کافی در اغلب حوزه ها پیدا نمود لازم است اما کافی نیست. قدم بعدی و گام مهم تر این است که با تمام قوا، یافته ها و دانسته ها را به کار بست. البته به صورتیکه متناسب با هر شخص و کسب و کار باشد. تبعیت کورکورانه و بدون تفکر و تحلیل شرایط، احتمالاً به شکست خواهد انجامید.

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم:

اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.