کارکنان تصمیم ساز و مشتریان راضی

کارکنان تصمیم ساز و مشتریان راضی؟! در ابتدا باید کمی در این خصوص شفاف تر توضیح دهیم. تصمیم سازی معقوله متفاوت با تصمیم گیری است. منظور از تصمیم سازی ایجاد گزینه های مختلف برای اتخاذ تصمیم یا همان تصمیم گیری است. و تصمیم گیری به عنوان یک مهارت همواره از نکات بسیار مهم در فرآیند مدیریت می باشد و برای بسیاری از مردم و یا حتی مدیران کاری سخت و دشوار است.

 استفاده از مشارکت کارکنان در تصمیم گیری و قبول مسئولیت باعث افزايش خودباوري در كاركنان شده و استفاده از خرد جمعی جهت رسیدن به اهداف می تواند یاری رسان کسب و کارها باشد.

در ویدیوهای قبلی  جناب آقای دکتر حمید فرهمند، دکتری مدیریت رفتار سازمانی از دانشگاه تهران به مباحثی همچون استخدام کارکنان رقابت پذیر و استخدام فنر یا چوب، که از مباحث مهم مدیریت رفتار سازمانی هستند پرداخته اند. در این برنامه در خصوص نقش تصمیم گیرنده بودن کارکنان و تأثیر آن بر رضایتمندی مشتریان توضیحاتی را ارائه می نمایند.

بهتر است بدانیم :

تصمیم گیری درست در هر مسئله‌ای می‌تواند آینده ما را در جهت و مسیر صحیح قرار دهد. مهارت تصمیم گیری نیاز به تمرین دارد. محققان معتقدند کسانی که هوش هیجانی بالاتری دارند تصمیمات بهتری می‌گیرند، چرا که آن‌ها می‌توانند وجوه مختلف قضیه را از هم جدا کنند و نگرانی‌ها و اضطراب مربوط به مسائل دیگر را در تصمیمشان دخالت ندهند.برای تصمیم‌گیری درست و خوب باید معنا و مراحل تصمیم را بدانیم و از تصمیمات بد گذشته مان درس بگیریم

اهمیت قدرت تصمیم سازی :

یکی از ویژگی های شخصیتی کارکنان شایسته، قدرت تصمیم سازی است. در فرهنگ ما عمدتاً مشتریان دوست دارند که فروشندگان برای آنها تصمیم گیری کنند. ریشه این موضوع هم بیشتر به ضعف اطلاعات مصرف کننده بر می گردد. به عنوان مثال، ممکن است خریدار بین خرید دو برند معتبر گوشی مردد باشد. مثلاً نداند که آیا باید گوشی سامسونگ بخرد یا اپل.در اینجا نقش فروشنده پررنگ است. فروشنده باید تصمیم سازی کند و مشورت های لازم برای خرید آن محصول را به خریدار ارائه دهد.

سردرگم نمودن مشتری ممنوع ! :

در این فرض، فروشنده نباید گزینه های دیگری را به خریدار معرفی کند و باعث سردرگمی او شود.بنابراین، یکی از شاخص های مهم برای استخدام فروشندگان این است که آنها قدرت تصمیم گیری داشته باشند. در این صورت آنها می توانند فرآیند خرید را برای خریداران تسهیل کنند. طبیعتاً این موضوع سبب جذب مشتری به آن فروشگاه و تکرار خرید خواهد شد.

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.