ویژگی های یک استراتژی خوب

یک استراتژی خوب قطعاً دارای فاکتورها و ویژگی هایی است. در پست قبل در مورد اینکه استراتژی کسب و کار چیست؟ گفته شد و اکنون در این نوشتار قصد داریم با همیاری جناب آقای مهبد ثقفی پژوهشگر دکتری مدیریت بازرگانی (گرایش سیاست گذاری بازرگانی) دانشگاه تهران از اساتید محترم مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات، به توضیح مختصر آن بپردازیم. 

همانطور که در پست قبل دیدیم:

در خصوص تعریف استراتژی گفتیم که استراتژی در اصطلاح عام، برنامه و دور نمایی از اهداف آینده است که درجهت نیل به اهداف مان می باشد. استراتژی تعیین اهداف اساسی و بلندمدت یک سازمان و گزینش اقدامات و تخصیص منابع لازم برای دستیابی به این اهداف است. اکنون در ادامه در مورد خصوصیات و ویژگی هایی که یک استراتژی خوب داراست خواهیم گفت.

فاکتور و ویژگی های یک استراتژی خوب:

برای اینکه یک استراتژی خوب و موفق داشته باشیم معیار و فاکتورهایی مطرح است که عبارتند از 4 نکته اصلی : 1- مورد اول شناخت جذابیت بازارهاست 2- چگونگی ارائه ارزش های منحصر به فرد به مشتریان 3- ضرورت شناخت منابع و قابلیت ها برای این ارزش های منحصر به فرد و در نهایت 4-  چگونه می توانیم مزیت رقابتی ایجاد شده را بصورت پایدار و دائم حفظ نمود.

سایر نکاتی که برای استراتژی خوب قابل بیان است:

تا اینجای بحث دریافتیم که استراتژی خوب و یکپارچه ابزاری است که سازمان و یا کسب و کار به‌ کمک آن خود را یک یا چند درجه بالاتر می‌کشد و یا حداقل، موقعیت خود را حفظ می‌کند و با استراتژی خوب شما دارای مزیتی نسبت به سایرین خواهید بود. در حوزه کسب و کارها موارد دیگری را نیز می توان نام برد که در ذیل به آنها مختصراً اشاره خواهیم کرد.

  • از نظر دامنه جامع‌نگر، متوازن و بلندمدت باشد؛
  • با مشارکت و توافق و رضایت تمامی اعضای تیم مدیریت ارشد تدوین شده باشد؛
  • براساس یک چشم‌انداز کاملا مشترک تدوین شده باشد؛
  • بر تحلیل دقیق و کامل و شفاف محیط درونی و پیرامونی سازمان مبتنی باشد؛
  • به حوزه‌های: مالی، مشتریان، عملیات و سازمان توجه توأمان و متناسبی داشته باشد؛
  • با همه‌ی بخش‌ها و حوزه‌های کسب و کار هم‌سو باشد؛
  • برای همه‌ی اعضای سازمان آشکار باشد؛
  • تا سطح اهداف و معیارهای ارزیابی دقیق شده باشد تا بتوان براساس آن‌ها برنامه را اجرا کرد؛
  • در نهایت به‌گونه‌ای نوشته شود که میان اعضای تیم ره‌بری سازمان حسی از چشم‌انداز مشترک، مالکیت و اتحاد ایجاد کند.
و در نهایت این که :

استراتژی‌ خوب و با کیفیت و عالی، رشد و سودآوری پایدار را با تمرکز بر منابع کمیاب، سرمایه، زمان، استعدادها و انرژی شرکت محقق می‌کنند و همین عوامل است که شرکت را به یک برنده تبدیل می‌کنند. پس توجه به نکات مهم و مراحل تدوین آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.