استراتژی کسب و کار چیست؟

استراتژی کسب و کار یعنی چه؟ انواع آنها کدامند؟ و …، در پست قبل درخصوص انتخاب استراتژی درست گفتیم و حالا مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات در این پست، با کمک جناب آقای دکتر مهبد ثقفی پژوهشگر دکتری مدیریت بازرگانی (گرایش سیاست گذاری بازرگانی) دانشگاه تهران به سوالات فوق مختصراً پاسخ خواهد داد. با ما همراه باشید:

استراتژی کسب و کار:

یعنی برنامه ریزی برای حفظ مزیت رقابتی در بازار. این برنامه، بر نظریات رهبران آن درباره شیوه موفقیت در بازار استوار است. این تئوری، شامل پیش بینی رهبران از جذابیت بازارها و فهم آنها از اینکه چگونه می توان ارزش منحصر به فردی را به مشتریان عرضه کرد، ریشه می گیرد. بطوری که به راحتی از سوی رقبا تقلیدپذیر نباشد. اینگونه استراتژی کسب و کار به برنامه ای برای کسب مزیت رقابتی مبدل می شود.

انواع استراتژی کسب و کار در قالب سازمانی:
  • استراتژی سطح سازمان یا شرکت (Corporate level strategy)، در بالاترین سطح شرکت اجرا می‌شود. مدیران شرکت روش‌های بهبود و گسترش شرکت را بررسی می‌کنند. آن‌ها بازارهای دیگری را که می‌توانند به آن‌ها وارد شوند، شناسایی می‌کنند.
  • استراتژی سطح واحدهای کسب و کار (Business level strategy)،که بر نحوه‌ی پیاده‌سازیِ چشم انداز شرکت در دستورالعمل‌های آن متمرکز است.
  • استراتژی سطح عملکرد یا وظیفه‌ای (Functional level strategy)، این استراتژی بر وظایف فردی هر واحد و کارمندان و همچنین تلاش برای دستیابی به اهداف شرکت متمرکز است.
استراتژی کسب و کار از دیدگاه نظریه پردازان:

آقای مایکل پورتر، از بزرگترین نظریه ­پردازان در زمینه مدیریت و مباحث استراتژیک، سه استراتژی عمومی نام می ­برند که می­ تواند برای تمامی کسب و کارها قابل استفاده باشند. هر کدام از ما به اقتضای کسب و کاری که داریم می­ توانیم از هر یک از این استراتژی­ ها استفاده کنیم، البته نباید از هر سه استراتژی به طور همزمان استفاده نمود.

استراتژی تمایز در کسب و کار: 

می ­توان گفت مهمترین بخش استراتژی کسب و کار همین تمایز است. ما باید بتوانیم از طریق خلق تمایز در کسب و کار، خودمان را حفظ کرده و از رقبا جدا شویم و همانطور که در بالا گفتیم باید مزیت رقابتی برایمان ایجاد کند. به این ترتیب هر چه مزایای رقابتی ارزنده ­تری به مشتریان ارائه دهیم، در ذهن آنها خود را متمایزتر و برجسته­ تر می­ کنیم.

استراتژی رهبری هزینه:

یعنی از طریق تولید محصولات و خدمات با کمترین هزینه ممکن نسبت به رقبا. پس پیشنهاد می شود تولید در حجم زیاد و با قیمت کم صورت بگیرد که اصطلاحاً آنرا اقتصاد مقیاس یا صرفه جویی ناشی از مقیاس می نامند. در این استراتژی کسب و کار شرکت اقدام به تولید و عرضه محصولات استاندارد می کند که بهای تمام شده هر واحد برای مشتری کاهش یابد.

استراتژی تمرکز:

در بحث استراتژی کسب و کار، بطور کلی ماهیت استراتژی با تمرکز همراه است. تمرکز نه تنها خود یک استراتژی بوده، بلکه کلید موفقیت استراتژی های دیگر نیز هست و به همان اندازه که می گوید چه کارهایی انجام دهیم، میتواند بگوید چه کارهایی را انجام ندهیم. همچنین علاوه بر کسب و کار برای موفقیت شخصی نیز بسیار مهم است.

و سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.