انتخاب استراتژی درست در کسب و کار

انتخاب استراتژی درست در کسب و کار و اهمیت و تأثیر آن، از مسائل قابل توجهی است که مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات قصد دارد با رهنمودهای جناب آقای مهبد ثقفی پژوهشگر دکتری مدیریت بازرگانی (گرایش سیاست گذاری بازرگانی) دانشگاه تهران به آن بپردازد. در پست قبل ایشان در خصوص عوامل کلیدی موفقیت در کسب و کار گفتند و اینبار موضوع فوق.

همانطور که ملاحظه فرمودید:

در ویدئوی قبلی از معنی لغوی و مفهوم استراتژی و همچنین به گام های فرآیند مدیریت آن هم اشاره شد. در این ویدئو، قبل از اینکه وارد مباحث این حوزه از مدیریت شویم، به داستانی اشاره خواهیم نمود که  به اهمیت انتخاب استراتژی درست می پردازد.

داستانی از انتخاب استراتژی درست :

دو شرکت بودند که در یک حوزه با هم رقابت می کردند. آنها تصمیم گرفتند تا با هم ادغام شوند به همین دلیل مدیران دو شرکت به طبیعت رفتند و پیرامون این مسئله به بحث پرداختند. زمانی که آنها در طبیعت چادر می زنند، متوجه شدند که یک خرس قهوه ای می خواهد به آنها حمله کند. همین که رییس شرکت اول با این صحنه مواجه گشت تصمیم به فرار گرفت. 

در این حین :

مدیر اول سریعاً کفش ورزشی خود را از کیف بیرون می آورد. رییس شرکت دوم به او می گوید که این کار بی فایده است. چرا که این خرس حتماً از شما سریع تر خواهد دوید. رییس شرکت اول در خطاب به او می گوید، بله حتماً همینطور است. تردیدی ندارم که این خرس سریع تر از من می دود. اما نکته اینجاست که من حتماً از شما سریع تر خواهم دوید.

غلبه بر رقبا با داشتن استراتژی:

خرس، کسی که کندتر می دوید را شکار می کند و مشغول شکار خود می شود. اما کسی که توانست سریع تر عمل کند، جان سالم به در می برد. این داستان نگرشی از مدیریت استراتژیک را ارائه می کند. این مفهوم القا می شود که در فضای رقابتی کسب و کار باید برای غلبه بر رقبا انتخاب استراتژی درست داشت. 

اهمیت داشتن استراتژی:

انتخاب استراتژی کسب و کار برای هر سازمانی اهمیت بالایی دارد. زیرا در سطح کسب‌و‌کار، نقش مهمی در شناسایی و انتخاب گزینه‌های استراتژیک پیش روی سازمان ایفا می‌کند. معمولاً در بسیاری از رویکردهای به کار رفته در تدوین استراتژی، ابتدا هدف سازمان تعریف و سپس گزینه‌های استراتژیکی که امکان تحقق هدف را دارند، شناسایی و پس از آن باید از بین گزینه‌های موجود دست به انتخاب زد.

و سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.