مالیات بر تراکنش های بانکی و نحوه رسیدگی به آنها

مالیات بر تراکنش های بانکی و روند رسیدگی به پرونده های آن از موضوعات بسیار مهمی که در حال حاضر به بحثی داغ بدل شده که در اینجا و در ادامه پست قبل که پایانه های فروشگاهی مطرح شد، اکنون استاد گرانقدر مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات، جناب آقای مرتضی حبیب زاده پژوهشگر دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، مدرس و مشاور امور مالیاتی به این مورد می پردازند. 

مالیات بر تراکنش های بانکی:

قطعاً، با در نظر گرفتن این موضوع که این روزها سازمان امور مالیاتی کشور به شدت پیگیر مسائل مربوط به مالیات بر تراکنش های بانکی به عنوان یکی از قوانین نوظهور این سازمان شده است، رسیدگی به تراکنش های بانکی برای کلیه اصناف به عنوان یک مؤدی حقیقی یا حقوقی که دارای کسب و کار کوچک و یا بزرگی هستند می تواند یک دغدغه محسوب شود. 

مالیات مبحثی مهم برای دولت:

مالیات از جمله موارد مهم کسب درآمد توسط دولت است، فرار مالیاتی و مبارزه با آن نیز یکی از دغدغه‌های اصلی دولت می‌باشد. به همین جهت دولت اقدام به تصویب قانون مالیات بر تراکنش‌های بانکی در سال 1395 کرد که ابتدا با یک سری مخالفت‌ها رو به رو شد و در نهایت در سال 1396 با تغییر در بخش‌هایی از آن به اجرا درآمد.

مالیات بر تراکنش های بانکی یعنی چه؟

مالیات بر تراکنش های بانکی شامل تمامی تراکنش‌های بانکی حساب‌های افراد یا شرکت‌ها نمی‌شود و فقط تراکنش‌هایی با ویژگی‌های خاص را شامل می‌شود که درآمد محسوب گردد. یعنی هر تراکنشی که ماهیت درآمد در خود نداشته باشد و یا مالیات آن بر حسب معامله پرداخت شده باشد (خرید و فروش ملک، وسیله نقلیه و …) جز موارد حساس در تراکنش بانکی تلقی نمی گردد.

نحوه رسیدگی به تراکنش های بانکی و حوزه آن:

اولویت مطرح جهت رسیدگی به مالیات بر تراکنش های بانکی افراد محل اشتغال واحد صنفی و بصورت سال به سال است. و نحوه آن اینگونه است که تراکنش های بانکی مؤدیان بررسی و در صورتی‌ که میزان تراکنش های بانکی نامشخص یا مشکوک بیشتر از حد نصاب باشد، از مؤدی دعوت می‌شود تا با ارائه برگ تشخیص برآوردی، نسبت به رفع ابهام موارد نامشخص اقدام نماید.

مواردی که شامل مالیات بر تراکنش های بانکی نیست:
  1. واریز های بابت هزینه های عمومی و روزمره زندگی
  2. درامد هایی که هنگام معامله مالیات آن پرداخت شده باشد
  3. درامد هایی زیر 15 میلیون تومان که مستندات آن در دسترس نباشد
  4. جابجایی حساب ها شخصی
  5. سود بانکی
  6. درامد حاصل از خرید و فروش سهام
  7. برداشت های شخصی از حساب شرکتی
سقف تراکنش هایی که مشمول مالیات می شوند:

سقف تراکنش‌های مالی مشکوک طی یک سال 5 میلیارد تومان است، یعنی اگر میزان ورود و خروجی حساب تان در یک سال گذشته، بیشتر از 5 میلیارد تومان باشد، شما در لیست افراد مشکوک به پولشویی قرار می‌گیرد. و نکته مهم اینکه بر خلاف تصور عموم، مالیات بر تراکنش های بانکی به میزان ورود و خروج پول از حسابتان تعلق می‌گیرد نه میزان سرمایه موجود در آن.

و نکته مهم در همین راستا:

همانطور که می دانید اگر شما در سازمان امور مالیاتی پرونده مالیاتی داشته باشید، اطلاعات حساب شما همراه با مدارک مالیاتی‌تان جهت بررسی به کمیته مذکور اعلام می‌گردد. در صورت نداشتن شما باید جهت توجیه میزان تراکنش‌های مالی و برای تعیین درست مالیات بر تراکنش های بانکی خودتان مستندات قابل قبولی را به اداره امور مالیاتی کشور تسلیم کنید.

و سخن آخر: 

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.