پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟ این قانون شامل چه کسانی می‌شود؟ چگونه باید در سامانه مودیان ثبت نام کرد؟ نحوه استفاده از سامانه چگونه است؟ اینها تنها بخشی از سوالات و ابهاماتی است که برای دارندگان پایانه‌های فروشگاهی به وجود می‌آید. در این پست با راهنمایی جناب آقای دکتر مرتضی حبیب زاده، پژوهشگر دکتری حقوق عمومی، مدرس و مشاور امور مالیاتی به آن می پردازیم.

داشتن اطلاعات برای دارندگان دستگاه کارتخوان: 

در مباحث قبلی مالیات به گروه بندی واحدهای صنفی اشاره شد و حالا اینکه استفاده از دستگاه‌های پرداخت الکترونیک، باعث سهولت در دریافت پول فروش کالا و محصول می‌شود. اما دارندگان دستگاه‌های pos  یا کارتخوان باید از قوانین مربوطه هم اطلاعات کافی داشته باشند.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان :

سازمان امور مالیاتی برای ساماندهی واحدهای صنفی و تجاری، قانون مشخصی را تعریف کرده است. قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، دستورالعمل این سازمان برای نحوه ثبت نام و پرداخت مالیات است. کلیه اشخاصی که در قانون مشخص شده است، باید برای ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند.

ثبت نام نکردن و بروز مشکلات:

ثبت نام نکردن در این سامانه، امکان دریافت پایانه های فروشگاهی pos وجود دارد اما در صورت وجود مشکل در پرداخت مالیات، جریمه‌های سنگینی در انتظار شما خواهد بود. این سامانه در واقع پل ارتباطی واحدهای صنفی و تجاری با سازمان امور مالیاتی است

قانون پایانه های فروشگاهی چیست؟

طبق قانون، رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی و تمامی وسایلی که امکان اتصال به شبکه پرداخت اینترنتی را داشته باشند، به عنوان پایانه شناخته می‌شوند. برای تمامی این وسایل، باید ثبت نام در سامانه مودیان انجام شود. تمامی این دستگاه‌ها می‌توانند از دریافت صورتحساب مالیات الکترونیکی برخوردار شوند.

اشخاص مشمول:

دارندگان پایانه فروشگاهی باید در سامانه مودیان ثبت نام کرده و صورتحساب خود را صادر کنند. اشخاص مشمول(مودیان) کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) هستند.

چرا باید از سامانه مودیان و پایان های فروشگاهی استفاده کنیم؟

 پرداخت مالیات روز به روز در حال تغییر و تحول است. نحوه دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی و صدور صورتحساب‌های مربوط به آن، در حال الکترونیکی شدن است. نحوه کار و آموزش ثبت نام در سامانه مودیان، چیزی نیست که بخواهید از آن غفلت کنید. جریمه‌های مالیاتی سنگین در انتظار مشمولانی خواهد بود که صورتحساب خود را به موقع پرداخت نکنند.

صورتحساب های الکترونیک:

پر کردن اظهارنامه دستی برای واحدهای صنفی دارای درگاه الکترونیک در حال حذف شدن است. برای فعالان اقتصادی در سامانه مودیان، صورتحساب الکترونیک صادر می‌شود. در این باره در ویدیو بیشتر خواهیم آموخت.

و سخن آخر: 

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.