قراردادهای وکالتی و نکات مهم آن

قراردادهای وکالتی دارای نکات مهم و حائز اهمیتی هستند که آگاهی از آنها با توجه به نیاز امروز جوامع اجتناب ناپذیر است. در پست قبل درباره سد معبر گفتیم و حالا قصد داریم با راهنمایی جناب آقای سیدرضا ستار زاده هاشمی، کارشناس ارشد حقوق خصوصی و وکیل پایه یک دادگستری، از اساتید گرانقدر مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات به این موضوع بپردازیم. 

وکالت یعنی چه؟

وکالت در لغت به معنای واگذارکردن و تفویض تعریف شده است و بر اساس ماده ۶۵۶ قانون مدنی، قراردادی است که به واسطه آن یکی از دو طرف برای انجام کاری معلوم، طرف دیگر را نماینده خود قرار می‌دهد.

قراردادهای وکالتی و مشکلات تنظیم قرارداد با وکیل طرف مقابل:

گاهی برای تنظیم قرارداد، پای معامله حاضر شده و با وکیل طرف مقابل روبرو می شوید. تصمیمات وکیل در تنظیم قرارداد در حدود وکالتی که از طرف مقابل دارد، صحیح و نافذ است. اما ممکن است وکیل از حدود اختیاراتی که داشته، پا را فراتر بگذارد و مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد. در این مواقع چه می توان کرد؟ آیا شما به قراردادهایی که به صورت وکالتی منعقد می شوند، اعتماد دارید؟

اصالت اسناد در قراردادهای وکالتی:

اولین مشکلی که قراردادهای وکالتی برای شما به همراه دارد، اصالت این اسناد است. آیا وکالت نامه ای که به شما ارائه شده اصالت دارد؟ یعنی، آیا حقیقتاً او از طرف مقابل وکالت دارد؟ آیا این وکالت نامه دارای اعتبار است؟ آیا این وکالت نامه حدود اختیارات وکیل را به طور کامل مشخص کرده است؟ همه این ها سوالاتی است که در قراردادهای وکالتی در ذهن شما مطرح می شود.

نکات مهم در تنظیم قراردادهای وکالتی:

در تنظیم قراردادهای وکالتی باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه در زمان تنظیم قرارداد حتماً اصل وکالت نامه را شخصاً ملاحظه کنید. اصل وکالت نامه رسمی، وکالت نامه ای است که مهر برجسته دفتر اسناد رسمی بر روی آن حک شده باشد. تاریخ وکالت نامه را حتماً چک کنید. حتماً به حدود اختیارات وکیل توجه کنید.

سوالات مهم پیش آمده:

آیا وکیلی که روبروی شما قرار گرفته است، اختیار تنظیم این قرارداد را دارد؟ آیا بر اساس وکالت نامه، وکیل می تواند ثمن معامله را خودش دریافت کند؟ یا اینکه شما باید این مبلغ را به طرف قرارداد (اصیل) بپردازید؟ این موارد در متن وکالت نامه قید شده و شما باید در زمان تنظیم قرارداد به آن توجه کنید. توصیه ما به شما این است که از پذیرش وکالت نامه های عادی و دست نویس خودداری کنید.

بررسی اصالت وکالت نامه های رسمی:

با این کار، شما از معتبر بودن آن اطمینان حاصل خواهید کرد. شما می توانید طبق راهنمایی که در پایان این ویدئو ارائه شده است، اصالت سند را بررسی کنید. وب سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این امکان را برای شما فراهم کرده است. با ارائه مشخصات سند رسمی، می توانید از اعتبار آن آگاه شوید. برای آشنایی با این قابلیت، حتماً این ویدئو را تا پایان ملاحظه کنید.    

و سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.