سد معبر چیست؟

سد معبر چیست؟ مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات با همیاری جناب آقای سیدرضا ستارزاده هاشمی، کارشناس ارشد حقوق خصوصی و وکیل دادگستری به این موضوع خواهند پرداخت. قبلا در مورد نکات مهم معامله در دفاتر املاک گفتیم که از طریق زدن بر روی لینک آبی رنگ میتوانید به آن مراجعه نمایید. و اکنون موضوع ذیل که با هم در ادامه خواهیم دید.

معنی سد معبر:

سد در لغت به معنی مانع است و سد معبر یعنی مانع یا موانعی که بر سر راه عبور و مرور مردم باشد یا به هر عملی اطلاق می‌شود که باعث انسداد معابر عمومی‌ شود

سد معبر و آشنایی تخلفات شهری:

یکی از مهمترین و زیربنایی‌ترین مبانی برای داشتن شهری سالم و بدون تخلف آشنایی با تخلفات شهری است. تخلفات شهری مجموعه مواردی است که علاوه بر نقش حقوق شهروندی، سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی می‌شود و معضلات و مشکلات عدیده‌ای را پدید می آورد مانند سد معبر. 

وظیفه برخورد با سد معبر با کیست؟

سد معبر از تخلفات شهری است که امروزه بسیار زیاد شاهد آن هستیم. از دست فروشی و بساط گستری در معابر شهری گرفته تا چیدن لوازم و محصولات بیرون مغازه. البته گاهی اوقات برخی متکدیان نیز اقدام به همین امر می کنند. سد معبر از نظر قوانین و مقررات شهرداری، تخلف است. وظیفه برخورد با متخلفین نیز با شهرداری است.

متخلف سد معبر کیست؟

بر اساس ماده (55) قانون شهرداری ها هیچ کس نمی تواند مانع عبور و مرور شهروندان شود. اگر کسی معابر عمومی را سد کند و مانع رفت و آمد شهروندان شود، متخلف است.

ضمانت اجراها:

شهرداری می تواند با افرادی که معابر عمومی را مسدود می کنند، برخورد کند و برای این کار نیازی به حکم قضایی ندارد. بنابراین، می تواند رأساً نسبت به رفع آن اقدام نماید. البته بهتر است با حفظ کرامت خاطیان، ابتدا به آنها برای رفع این تخلف اخطار دهد. اگر شخصی که مزاحمت ایجاد کرده به سد معبر خاتمه ندهد، شهرداری می تواند از ابزارهای قهری استفاده کند.

معابر عمومی متعلق به همگان:

بهر حال اشغال و مسدود کردن معابر و آنچه به‌عنوان سد معبر مطرح می‌شود، به‌ لحاظ قانونی عملی مجرمانه و مرتکب این عمل مستوجب مجازات است؛ زیرا معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط و نامی معابر را انتفاع شخصی و آن را مسدود کند. وظیفه مدیریت شهری شناخت و معرفی تخلفات شهری و آموزش شهروندان در این زمینه است.

و سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.

سد معبر چیست؟