نکات مهم معامله در دفاتر املاک

نکات مهم و کلیدی معامله در دفاتر املاک، نکاتی هستند که هر فرد در هنگام خرید، فروش و یا اجاره ملک(املاک) خود باید در مورد آن اطلاعاتی هر چند ابتدایی و مقدماتی را داشته باشد. بطور تقریبی از مهم‌ترین و پرچالش ترین قراردادهایی که عموم افراد جامعه در طول عمر خود بارها با آن روبه‌رو می‌شوند، قراردادهای راجع به املاک مانند؛ زمین (مسکونی، صنعتی، کشاورزی) املاک مسکونی (خانه، آپارتمان، ویلا) املاک تجاری (دفتر، مغازه، کارگاه) است.

در برنامه قبل مشاهده نمودید که جناب آقای سیدرضا ستارزاده هاشمی کارشناس ارشد حقوق خصوصی و وکیل پایه یک دادگستری، در خصوص سرقفلی به زبان ساده مواردی را بیان نمودند و اما این بار به سراغ نکات مهم معامله در دفاتر املاک رفته و قصد داریم در این ویدیو به این مورد بپردازیم.

تأثیر ارتقا آگاهی :

متأسفانه به خاطر آشنا نبودن عمده افراد با نکات حقوقی در معاملات ملکی، اختلافات زیادی در این امور به وجود می‌آید که منجر به پرونده‌های متعددی در مراجع قضایی می‌شود.به عبارت دیگر نداشتن اطلاعات کافی از اصول ابتدایی معامله ملک و نکاتی که باید در دفاتر املاک رعایت شوند، باعث سواستفاده و کلاهبرداری از افراد، ثبت شکایت و تشکیل پرونده های قضایی، از دست رفتن سرمایه افراد، سردرگمی و اتلاف وقت افراد می شود.

ارتقا آگاهی و اطلاعات مورد نیاز در زمینه املاک و مستغلات، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و در وقت و هزینه افراد نیز، صرفه جویی می شود. 

نکات مهم در هنگام تنظیم قرارداد:

همانطور که گفته شد، بسیاری از شما دوستان، قراردادهای مختلفی را در دفاتر مشاوره املاک تنظیم کرده اید. ممکن است منزل یا مغازه ای را اجاره یا آن را خریداری کرده باشید. برای همه ما میسر نیست که در لحظه تنظیم قرارداد، یک وکیل دادگستری یا مشاور حقوقی بهمراه داشته باشیم. ممکن است فردی که با تنظیم قرارداد آشنا باشد هم در کنار شما نباشد.

ما سعی می کنیم تا در قالب چند ویدئوی آموزشی، نکات ضروری برای معامله در دفاتر املاک را ارائه کنیم. البته این نکات را هر فردی در هنگام تنظیم قرارداد باید رعایت کند.

احراز هویت طرفین معامله:

اولین نکته ای که باید در تنظیم قرارداد به آن توجه کرد، احراز هویت طرف دیگر قرارداد است. این موضوع حتی در جایی که طرف قرارداد از نزدیکان و دوستان شماست نیز باید مورد توجه قرار گیرد. شما باید اسناد هویتی مانند کارت ملی و شناسنامه را بررسی کنید. این امکان وجود دارد که تغییری در نام خانوادگی یا اسم کوچک این شخص بوجود آمده باشد. در نتیجه، بررسی مدارک هویتی این شخص می تواند به ما کمک کند.

تطبیق هویت طرف معامله با مشخصات مالک:

دومین نکته ای که باید به آن توجه کرد، تطبیق مشخصات هویتی طرف معامله با مشخصات مالک است. باید سمت طرف مقابل در این معامله برای شما مشخص شود. باید بررسی شود که آیا این شخص مالک است یا نماینده مالک و وکیل او است؟ پیشنهاد می شود اصل سند توسط شخص شما یا شخصی که امین شما است، مطالعه شود. همواره سعی کنید اصل سند را در زمان تنظیم قرارداد مطالعه کنید و نه نسخه کپی یا برابر با اصل سند.

چون همواره ممکن است تغییراتی در سند بوجود آمده باشد که در نسخه برابر با اصل آن درج نشده باشد. ممکن است بعد از تهیه نسخه کپی، ملک در رهن قرار گرفته باشد. یا اینکه امکان دارد بخشی از آن یا تمام آن ملک به شخص دیگری واگذار شده باشد.

نکات قابل توجه در مطالعه اسناد مالکیت:

اولین نکته این است که باید سمت شخص معامله کننده مشخص شود. بنابراین، باید بررسی شود که آیا این شخص مالک یا نماینده مالک است یا خیر. موضوع دوم این است که باید سهم معامله کننده از آن ملک مشخص شود. باید بررسی شود که آیا این شخص صددرصد مالک است یا شریک دارد؟ اگر سهم این فرد کمتر از شش دانگ است یا شریک دارد، باید اسناد تکمیلی ارائه شود.

یعنی به عنوان مثال باید وکالت خود از طرف شریک دیگر را نیز اثبات کند. نکته دیگر، دقت در پلاک ثبتی و مشخصات آن ملک است که باید در اجاره نامه هم به دقت درج شود. همچنین، اگر طرف مقابل ما دارای سهم کامل نبود، قبول نکنید که آن قرارداد را به طور کامل امضا کنید.به عنوان مثال، طرف معامله فقط مالک سه دانگ از ملک است. ممکن است وعده داده شود که شرکای دیگر هم حاضر می شوند و قرارداد را امضا می کنند. در این صورت، به هیچ وجه این قرارداد را امضا نکنید.

و سخن آخر :

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.