افزایش فروش با متمایز بودن

افزایش فروش به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از این عوامل متمایز و متفاوت بودن شما و محصول تان است. در این پست مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات با همکاری جناب آقای دکتر یحیی خونساری، دکتری مدیریت بازاریابی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، به بررسی این موضوع می پردازیم. در ادامه با ما همراه شوید.

عدم موفقیت یک شغل و تغییر مداوم آن:

در بحث قبلی در مورد مشتریان وفادار گفتیم و اکنون اینکه چرا وقتی وارد بازار می شویم، برخی واحدهای صنفی پر از مشتری اند و برخی خالی از مشتری؟ گاهی با واحدهایی صنفی مواجه می شویم که هر چند ماه یکبار تغییر شغل می دهند. یعنی کسب و کارشان موفق نشده و مجبورند که شغل خود را تغییر دهند. متمایز بودن تا چه حد در افزایش فروش مان موثر است؟ 

پیامدهای شکست کسب و کار:

شکست کسب و کار و تغییر شغل آن، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد. چرا که هر واحد صنفی به طور مستقیم و غیرمستقیم با معیشت و کسب و کار چندین نفر در ارتباط است. اما چه راهکاری برای برون رفت از این مشکل وجود دارد؟ یعنی چگونه متفاوت باشیم تا افزایش فروش داشته باشیم؟

راهکارهای برون رفت از این مشکل:

امروزه در کسب و کار باید یک حرف جدید داشت. باید یک ارزش مشتری پسند ارائه کرد. کاری که رقبای ما از آن محروم یا غافل هستند. اگر بخواهیم از رقبا تقلید کنیم، نباید انتظار فروش خارق العاده را داشته باشیم. باید تفاوت ایجاد کرد. باید این سوال استراتژیک را از خود بپرسیم که چرا مشتری از بین این همه رقیب باید ما را انتخاب کند؟ مزیت رقابتی ما برای افزایش فروش چیست؟

پاسخ به چنین پرسشی چیست؟

پاسخ سوال این است که باید ایجاد تمایز کنیم و محصول و خدمتی عرضه کنیم که دیگران ندارند. کاری را انجام دهیم که رقبای ما انجام نمی دهند. پس گام هایی را برای ایجاد تمایز و رضایت مشتریان و رسیدن به افزایش فروش داریم.

ایجاد تمایز و افزایش فروش و رضایت:

خوب است در اینجا به چند گام کلیدی برای حفظ مشتریان  و افزایش فروش مان توجه کنیم. گام اول این است که باید محصول متمایز و متفاوتی ارائه کنیم. این تمایز ممکن است در طراحی محصول، در عملکرد، در خصوصیات کالا یا خدمات پس از فروش باشد.

گام دوم :

در ارائه خدمات ایجاد تمایز کنیم. یعنی در زمان مناسب و با سرعت و سهولت و به موقع و به اندازه به مشتری خدمت رسانی کنیم.گاهی از جایی خرید می کنیم، اما زمان آماده سازی و ارائه خدمات بسیار زیاد طول می کشد.مثلا، خدمتی که باید دو روزه انجام شود، یک هفته طول می کشد. وقتی زمان ارائه خدمات طولانی می شود، دلیلی ندارد که مشتری خرید خود را تکرار کند، پس توقع افزایش فروش بی مورد است.

گام سوم :

این است که ما برای افزایش فروش و متمایز بودن باید پرسنلی آموزش دیده، متواضع و با ادب جذب کنیم. این افراد می توانند به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار کنند. باید از توزیع، مکان یابی، دسترسی و موجودی کافی، اطمینان داشته باشیم.

گام آخر برای ایجاد تمایز و افزایش فروش:

گام آخر ایجاد یک تصویر ذهنی در ذهن مشتریان است. تصویری ذهنی از محیط، نشان تجاری، شعار، صفحات اجتماعی، وب سایت و حتی پوشش کارکنان کسب و کار. یکی دیگر از راه های ایجاد تمایز و رسیدن به افزایش فروش این است که ما در رویدادهای مختلف اجتماعی حضور داشته باشیم.

رویدادهای مناسب کدامند؟

رویدادهای مناسب برای افزایش فروش و متمایز بودن، رویدادهایی هستند که مناسب با شغل ما است و امکان می دهد تا خود را معرفی کنیم.در همه جوامع، چالش ها و حوادث مختلفی وجود دارد. با استراتژی مناسب می توان از این فضا به نفع خود استفاده کرد.  

و در پایان سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.