نیاز مشتری رو بشناس!

نیاز مشتری و شناخت آن از جمله مواردی مهمی که در بحث مشتری مداری مطرح است و در این پست جناب آقای دکتر ابراهیم وکیل دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی، از اساتید محترم مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات به ارائه نکات مهم آن می پردازند. در پست قبلی در خصوص گلوگاه فروش مطالبی را بیان نمودند و اینبار در خصوص شناختن نیاز مشتری.

خواسته و نیاز مشتری:

نیاز، احساسی آگاهانه ناشی از محرومیت که فرد با رفع آن به رضایت می رسد. یعنی هر نوع احساس کمبود که برای مشتری به وجود می‌آید و تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از استعداد و توانایی خود آنرا رفع نماید. نیاز فرد را به فعالیت و تلاش جهت رفع تشویق نموده، اما خواسته تحت تأثیر فرهنگ، جامعه، شخصیت و شرایط فرد بوده و  تفاوت آن با خواسته در موفقیت یک کسب‌‍وکار تاثیرگذار است. 

تفاوت نیاز مشتری با خواسته:

اگر بخواهیم بصورت بسیار ساده و قابل درک بگوییم، در نظر بگیرید که گرسنگی یک نیاز است و غذا که موجب رفع این نیاز می‌شود خواسته است. کمی بهتر بخواهیم بیان کنیم، فرض کنید شما باید در شهر دیگری باشید که این نیاز شما خواهد بود. اما خواسته شما طی فاصله بین نقطه مبداء و مقصد است.

چطور نیاز مشتری خود را شناسایی کنیم؟

زمانی که می‌خواهیم یک کسب‌وکار را راه بیاندازیم مهم‌ترین نکته این است که چطور نیاز مشتری را بشناسیم. برای شناخت مشتری راه هایی وجود دارد که بطور خلاصه به توضیح آن می پردازیم.

انواع نیاز مشتریان و راه شناسایی آن:

بطور کلی نیازهای انسان در دو دسته نیازهای جسمی و نیازهای روانشناختی (روانی) دسته بندی می شوند و باید توجه کرد درک این نیازها، کلید وفادار کردن مشتری است. کشف نیاز مشتری از طریق: 1- مطالعه رفتار مشتری 2-استفاده از بازخورد مشتری، با کمک مصاحبه یا پرسشنامه و … 3-بررسی رقبا و …

برطرف شدن نیاز مشتری:

مشتریان و خریداران هم افرادی مثل خودتان هستند. همه افراد، دلایلی برای مصرف پولشان دارند. دلیل خرید مشتری این است که به نیازی از نیازهای خود پاسخ دهد. اگر مشتری بودجه ای دارد، اما به سمت محصول نمی رود و خرید نمی کند، یک دلیل مشخص دارد. این موضوع نشانگر این مطلب است که آن محصول نمی تواند نیاز مشتری را برطرف کند.

بنابراین:

در زمان ایجاد، طراحی، تبلیغ و ارائه یک محصول، حتماً به نیازهای مشتری توجه کنید. ببینید محصول شما چه نیازی از نیازهای مشتری را رفع می کند؟ به عبارت دیگر، شما خود را جای مشتریانتان بگذارید. شما برای رفع کدام نیاز خود به سمت این محصول می آیید؟ آیا آنطور که ادعا می کنید، این محصول می تواند به درستی به آن نیاز پاسخ دهد؟   

و سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.