نیاز مخاطب و اهمیت شناخت آن

نیاز مخاطب و اهمیت شناخت آن یکی از بحث های مهمی است که در بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ مطرح می شود. یکی از مهم‌ترین موارد جهت موفقیت در فروش محصول پیداکردن نیاز مشتری و برآورده کردن آن می‌باشد. حال برای شفافیت این موضوع بهتر است بدانیم که از چه راه هایی و چگونه میتوان نیاز مشتری را پیدا کرد؟ 

در برنامه های قبلی جناب آقای سید امیرحسین حسینی نویسنده و پژوهشگر رسانه در مورد اینکه چگونه با تبلیغات مخاطب را قانع کنیم؟ نکاتی را ارائه نمودند و این بار در خصوص نیاز مخاطب و اهمیت شناخت این نیاز توضیحاتی را بیان می نمایند.

برای پاسخ به پرسش بالا بهتر است در ادامه بخوانیم

راهکارهای شناخت نیاز مخاطب:
  • شناسایی بازارهای هدف
  • بررسی نحوه خرید مشتریان
  • بررسی سلیقه خرید مشتری
  • به صدای مشتری گوش دادن و حفظ ارتباط، با کمک گرفتن از مصاحبه و فضای مجازی 
  • و نحوه ایجاد نیاز در مشتری
روند مرسوم در گذشته :

در گذشته بعد از تولید محصول تبلیغ انجام می شد. یعنی اول تولیدکننده محصول خود را تولید می کرد و بعد از آن به فکر فروش آن به مشتری می افتاد. امروزه دقیقاً رویه تبلیغات برعکس شده است. قبل از اینکه محصولی را تولید کنیم، باید بررسی کنیم که نیاز مخاطب ما چیست؟ تولید نیز بر اساس همین نیازسنجی انجام می شود. با این روش، دقیقاً همان چیزی تولید می شود که مشتری به دنبال آن است.

شبکه های اجتماعی و اطلاعات:

ضمناً برخی از شبکه های اجتماعی نیز اطلاعات و داده هایی را در اختیار ما می گذارند. به عنوان مثال، به ما نشان می دهند که بهتر است آن محصول در کشور ما با چه رنگی تولید شود؟ یا چه زمانی باید به بازار عرضه شود؟ شبکه های اجتماعی این اطلاعات را از عملکرد ما در شبکه های اجتماعی کسب می کنند. از پست هایی که می پسندیم و به اشتراک می گذاریم و می بینیم، الگوی رفتاری ما بدست می آید. هر کشور، هر منطقه و هر گروهی عملکرد متفاوتی دارند.

بنابراین:

با این اطلاعات می توان ذائقه مردم را شناسایی کرد. شبکه های اجتماعی، علاوه بر اینکه اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ما می گذارند، بستر مناسبی برای تبلیغ هستند. در زیر جهت آگاهی بیشتر به بررسی کمی دقیق تر از انواع نیازهای مخاطب پرداخته ایم.

انواع نیازهای مخاطب یا مشتری:

انواع نیازهای مخاطبان یا مشتریان بطور کلی و عموماً به دو دسته مختلف تقسیم می شوند. الف) نیازهای مشتریان در مورد محصولات و ب) نیازهای مشتریان در مورد خدمات

الف) نیازهای مشتریان در مورد محصولات :

1- عملکرد (یعنی در مقابل نیاز مشتری به درستی عمل کردن) 2- قیمت (مشتری بودجه ای مشخص را برای خرید خود در نظر می گیرد و توقع انصاف را از فروشنده دارد.) 3- طراحی (روان و ساده بودن نحوه استفاده از محصول) 4- قابلیت اطمینان داشتن(هماهنگونه که تبلیغ و ادعا می شود باید بتوان اطمینان کرد) 5- کارایی( یعنی محصول برای نیاز مشتری کارآمد باشد) و 6- سازگاری داشتن با محصولات قبلی که مشتریان از شما استفاده می کردند.

ب) نیازهای مشتریان در مورد خدمات :

1- همدلی و انتظاری که مشتریان از شما در این مورد دارند. 2- انصاف، چه از قیمت و چه از شرایط خدماتی که دریافت می نمایند. 3- شفافیت داشتن، در مورد تمام اتفاقاتی که خرید مشتری را میتواند تحت تأثیر قرار دهد، مانند تغییر قیمت و یا حتی قطع خدمات 4- کنترل داشتن به این معنی که از ابتدا تا انتهای خرید و حتی پس از آن مشتری بتواند روی این روند کنترل لازم را داشته باشد. 5- وجود گزینه های مختلف، به معنی در نظر گرفتن تنوع در میان محصولات که این حق نتخاب را به مشتری بدهد که محصول ارائه شده را با خواسته هایش تطبیق دهد.

و در نهایت:

 توجه به نکاتی مانند: تولید محتوای خوب، با کیفیت و کارآمد برای رساندن اطلاعات درست. قابلیت دسترسی آسان داشتن به پشتیبانی فروشنده برای مشتری. نیازهای پنهان و واقعی مشتری را شناختن که عموماً شروع این نیازها و ریشه آن از یک مشکل می باشد که با پرسیدن سوالات مناسب می توان نیازهای پنهان را شناسایی و به واقعی تبدیل کرد.

و سخن پایانی :

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.