در خرید دامنه زیاد سخت گیر نباشید!

برای خرید دامنه مناسب با کسب و کارتان در صورتیکه قصد دارید برای ارائه محصول یا خدمات خود از طریق وب سایت نیز اقدام فرمایید، بهتر است که به یکسری نکات نوجه داشته باشید. در این پست مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات با همراهی استاد محترم سرکار خانم لیلا طباطبایی، دکتری مدیریت کارآفرینی، پژوهشگر و مشاور حوزه کسب و کار به بیان این نکات خواهیم پرداخت.

همانطور که دیدیم:

در پست قبلی، مدرس محترم به موضوعی جالبی در حوزه کسب و کارها با عنوان“سندروم شیء درخشان” پرداختند. اکنون در زمینه ارائه محصول و یا خدمات مربوط به کسب و کار واحدهای صنفی، به طور ویژه در بخش راه اندازی وب سایت ها برای فعالیت در فضای اینترنت و نکات مهم برای شروع توضیحاتی را ارائه می فرمایند.

دامنه یا دامین (Domain) یعنی چه؟

دامنه یا دامین(Domain)، در واقع نام اختصاصی هر وب سایت است که در نوار جستجو گوگل تایپ می شود و از سه جزء تشکیل شده است که با یک نقطه یا دات (dot) از هم جدا می شوند.بخش اول ماهیت آدرس “www” است که می توانید تصمیم بگیرید که آدرس شما با آن شروع شود یا خیر. بخش دوم نام دامنه یا دامین که همان نام سایت می شود و بخش سوم پَسوند آدرس است که میتواند کشوری و یا جهانی انتخاب شود.

نکات جالب توجه در خرید دامنه:

اشتباهی که خیلی از کسب و کارها در این باب مرتکب می شوند این است که به دنبال نامی برای وب سایت خود هستند که دقیقاً منطبق با نام کسب و کارشان باشد، آنهم با پسوندهایی ترجیحاً دات کام com. و یا دات آی آر ir. ، حال آنکه اگر نتوانستیم آن دامنه ها به دست بیاوریم هزینه بالا برای خرید این نوع آدرس و یا دامنه ها مقرون به صرفه نبوده و اساساً نیازی هم نیست به صرف چنین هزینه هایی.

سخت گیری در خرید دامنه اشتباه است:

باید بگوییم که شما به عنوان یک صاحب کسب و کار می توانید با ایجاد یکسری تغییرات کوچک و یا خرید پسوندهایی مانند دات نِت net. و یا xyz. و امثال این همان نام کسب و کار خود را برای سایت تان داشته باشید. پس سخت گیری برای این امر اصلا لزومی ندارد. شاید در سالهای قبل تر گوگل به این نکته که دامنه و یا پسوند آدرس شما چیست و مرتبط بودن آنها امتیاز می داد اما اکنون خیر

معیار امتیاز دهی گوگل: 

در حال حاضر گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها و دادن امتیاز به آن ها نام و پسوند دامنه اهمیت چندانی نداشته و گوگل به این موضوع اهمیت می دهد که وب سایت شما چقدر ترافیک(بازدید) دارد و چقدر محتوای خوب و مناسبی را ارائه می دهد، تا از این راه شما را بیشتر در معرض دید مخاطب قرار دهد.

نکته مهم و قابل توجه دیگر :

اینکه حتماً این مورد را در نظر داشته باشید که نام ها و اسامی سخت، تلفّظ های دشوار برای خواندن و مواردی از این دست در آدرس خود به کار نبرید. همچنین از کاراکترها و علائمی مانند خط تیره یا Underline و … مانند اینها استفاده نکنید، چراکه امکان اینکه مخاطب و مشتری شما در تایپ دامنه و آدرس وب سایت تان اشتباه کند و آدرس شما را گم کند بیشتر خواهد شد.

برای انتخاب بهتر و راحت تر دامنه بهتر است در نظر داشته باشیم:

1- اینکه سعی کنیم کلمه ای کلیدی و ترجیحاً کوتاه انتخاب کنیم که معرف کسب و کارمان باشد.

2- دامنه و نامی انتخاب کنیم که در عین ساده بودن، جذاب و به یاد ماندنی باشد نه سخت که احتمال فراموش شدن را بیشتر کند.

3-نام دامنه انتخابی شما تحت قانون کپی رایت نبوده و آزاد باشد زیرا در صورت استفاده ممکن است دچار مشکلات قانونی شده و متحمل ضرر مالی شوید.

4- همانطور که در بالا گفتیم، پسوندی که مناسب با نوع فعالیت شما باشد برای دامنه تان انتخاب نمایید.

5- مطمئن شوید، دامنه‌­­ای که خریداری می­­‌کنید حتما به نام شما ثبت شده و دارای پنل مدیریت باشد. برای این کار بهتر است از شرکتهای معتبر در ین زمینه دامنه بخرید تا بعدها در کنترل کردن، دسترسی سایرین و عدم دخل و تصرف آنها با مشکلی مواجه نشوید. و …

و سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.