سندروم شیء درخشان چیست؟

سندروم شیء درخشان (Shiny Object Syndrome)، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از صاحبان کسب و کار و کارآفرینان با آن دست به گریبان هستند، یعنی چه؟ مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات با همراهی سرکار خانم لیلا طباطبایی دکتری مدیریت کارآفرینی، پژوهشگر و مشاور حوزه کسب و کار به ترشیح این موضوع خواهیم پرداخت.

سندورم شیء درخشان چیست؟

همین ابتدا بهتر است به تعریف این عبارت بپردازیم. سندروم شیء درخشان عبارتست از، تمایل یک فرد برای دنبال کردن چیز های جدید خواه آن چیز یک ایده ی جدید، یک روند جدید یا یک هدف جدید باشد، به جای آنکه بر کسب و کار فعلی خود تمرکز کند. جذب شدن توسط یک شی درخشنده می تواند توجه شما را از مسئله اصلی منحرف کند و در گذر زمان خواهید دید که روشنایی آن شما را محو خودش کرده است.

چگونه سندروم شیء درخشان باعث بروز مشکل در کار می شود؟

صاحبان کسب و کار همواره در راه توسعه کار خود مجبورند به ترندهای جامعه و نیازهای مردم هم توجه کند. در سندورم شی درخشان فرد مانند یک کودک به دنبال شیء نورانی رفته و وقتی آنجا رسید، متوجه می‌شود که آن شی مورد نظر و علاقه اش نبوده و  فوراً دنبال یک چیز دیگر می‌رود. این سندروم تا جایی پیش می‌رود که صاحب کسب و کار را از آنچه که باید انجام بدهد غافل کرده و بیزینس اصلی شکست بخورد.

پیامدهای حاصل از سندورم شیء درخشان:

بروز مشکل سندورم شیء درخشان پیامدهایی راه به دنبال دارد که در اینجا برخی از آنها را بازگو می نماییم.

1- شما هرگز کارها را انجام نمی دهید و به اتمام نمی رسانید دلیل اصلی آن هم این است که شما همیشه  قبل از اینکه برنامه فعلی را تکمیل کنید، به دنبال چیز جدیدی هستید.

2-  شما بسیاری از وقت خود را برای ایده های جدید و ابزار پر زرق و برق صرف می کنید که درصد بسیار زیادی از آنها فقط باعث حواس پرتی هستند تا آنکه به شما کمک کنند.

3- شما مانند یک اقیانوس کم عمق خواهید شد که وقت کافی را برای متخصص شدن در یک مبحث را نمی گذرانید و در نهایت تبدیل به یک همه کاره و هیچ کاره شده اید. 

4- سندروم شیء درخشان باعث مختل شدن منحنی یادگیری می شود. هنگامی که دنبال شیء درخشان هستید، در یک مورد عالی نخواهید شد. شما مدام در حال بالا پایین رفتن در منحنی یادگیری هستید چرا که همیشه دنبال مباحث جدید بودید.

سندروم شیء درخشان و راه حل هایی برای نجات از آن:

برای رهایی از مشکل سندروم شیء درخشان باید اول درک کنید هر چیز جدیدی خوب نیست. دوم، یاد بگیرید که هیجان خود را کنترل نموده و فردای پس از هیجان را نیز تصور کنید. سوم، ایده متناسب با کسب و کار خود را انتخاب و هزینه ها و … را نیز در نظر بگیرید. در نهایت، سعی کنید بین فرصتهای واقعی که موجب رشد شما هستند و ایده های بیهوده که سبب حواس پرتی اند تفاوت قائل شوید.

و سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید