اشتباه همه چیزدانی: اشتباهات مهلک کسب و کارها

همه چیزدانی موضوع سومین ویدئو از سلسله ویدئوهای اشتباهات مهلک کسب و کارها خواهد بود. جناب آقای دکتر فرهمند، دکتری مدیریت رفتارسازمانی از دانشگاه تهران، در قالب ۱۰ ویدئو از این اشتباهات یاد خواهند نمود. در صورت تمایل این سلسله ویدئوها در اصناف پلاس قابل مشاهده خواهد بود.

از این رو از شما دعوت میکنیم:

مدیریت واحدصنفی و کسب و کار موضوع مهمی است که از همان ابتدای تأسیس اصناف پلاس، یکی از سرفصل های همیشگی آموزش اصناف قرار داشت که همواره در آن رابطه محتواهای متنوعی تولید و منتشر گردید. ارتقای سریع، عدم آشنایی با فرهنگ کسب و کارها و همچنین خطای تعمیم دادن از جمله مباحثی است به آن پرداخته شده است. در آینده به سایر محتواهای مرتبط و دیگر اشتباه های مدیران اشاره خواهد شد.

یکی از شایع ترین اشتباه های مدیران واحدهای صنفی و صاحبین کسب و کارها که به کرات هم مشاهده می گردد همین مسأله همه چیزدانی و مدعی بودن مدیر مجموعه در این رابطه است. اشتباه بزرگی است که نمی توان از آن چشم پوشی نمود. تعداد کمی از اشخاص هستند که به تمامی ارکان و عناصر یک مجموعه یا کسب و کار واقف و مسلط باشند. امور حسابداری و مالی، حقوقی و قراردادها، مارکتینگ و مشتری مداری و منابع انسانی بخش مهمی از دپارتمان های یک مجموعه یا کسب و کار است.

در دنیای امروز، دانش به واسطه تکنولوژی و گسترش فعالیت ها تخصصی شده است:

امروزه به اندازه ای دانش و حیطه فعالیت افراد تخصصی شده که حتی حقوقدانان، بازاریابان و حسابداران نیز به صورت تخصصی در حوزه ای جزئی و کوچک فعالیت می کنند و خود این موضوعات نیز به بخش های کوچک و تخصصی تری تقسیم شده است. برای مثال وکیل حوزه قرارداد ها در حوزه امور علامت تجاری و اختراعات فعالیت و ورود نمی کند یا مثلاً در خصوص حسابداری نیز بخشی از حسابداران امور مربوط به کارکنان و بخشی حسابداران نیز امور مالیات و به همین ترتیب موارد را انجام خواهند داد.

عدم بهره گیری از متخصصین هر حوزه، کسب و کار شما را آسیب پذیر می کند:
به جرأت می توان گفت کمتر مدیری با این حجم از توانمندی و تسلط در حوزه های مختلف وجود دارد. نمی توان همه بخش های کسب و کار را به تنهایی مدیریت نمود. در بلندمدت در اغلب قریب به اتفاق مواقع مدیر شکست خورده و کسب و کار دچار آسیب جدی خواهد شد. این  اشتباه می تواند کسب و کار و کارکنان آن را به ورطه نابودی کشاند.
 
مدیر خوب مدیر همه چی دان نیست:
 یاد بگیریم و بپذیریم نیاز نیست همه چیز را بدانیم و از متخصص کمک نگرفتن تنها به کسب و کار شما آسیب خواهد رساند. در اموری که تسلط و شناخت کافی دارید می توان از مشاوره های تخصصی و به صورت موردی بهره مند شد اما در اموری که اطلاع کافی و دانش مورد نیاز جهت حل و فصل موضوعات مربوطه ندارید از متخصصین، کارشناسان و مدیران توانمند کمک بگیرید، به او اعتماد کنید و با خیال راحت به سایر موارد بپردازید. 
سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید. امیدواریم با بیان این اشتباه در ادامه مباحث مربوط به اشتباهات مهلک کسب و کارها بخش کوچکی از مشکلات پیش روی واحدهای صنفی رفع گردد.