ارتقای سریع: اشتباهات مهلک کسب و کارها (2)

ارتقای سریع موضوع دومین ویدئو از سلسله ویدئوهای اشتباهات مهلک کسب و کارها خواهد بود. جناب آقای دکتر فرهمند، دکتری مدیریت رفتارسازمانی از دانشگاه تهران، در قالب ۱۰ ویدئو از این اشتباهات یاد خواهند نمود. در صورت تمایل این سلسله ویدئوها در اصناف پلاس قابل مشاهده خواهد بود.

ارتقای سریع یکی از مشکلاتی است که مدیران کسب و کارها خود برای خود ایجاد می نمایند. زمانیکه کسب و کاری در مراحل ابتدایی فعالیت خود است عملاً امکان پرداخت حقوق های بالا و متناسب با نوع کار و حجم فعالیت نخواهد داشت بنابراین برای جلب رضایت کارکنان خود مبادرت به ارتقای سریع آن ها می نماید و با دادن عناوین مختلف به آنها از قبیل مدیر، ارشد و … جایگاه آنان را ارتقا می دهد.

اما چرا این اقدام آسیب زننده است؟

شخصی که تجربه کاری چندانی ندارد و بتازگی وارد بازار کار شده است زمانیکه عناوینی چون مدیر، سرپرست یا رییس می گیرد تمامی لذت ها و انگیزه های شخص در مدت زمان کمی از بین رفته و بنابراین رغبت چندانی به رشد و پیشرفت نخواهد داشت. ارتقای سریع موجب از بین رفتن آینده شخص و کارمند شما خواهد شد. از طرف دیگر موجب ناراحتی سایر کارکنان که شاهد این ارتقای سریع و بی حساب و کتاب بوده اند نیز خواهد شد.

اما ارتقا به چه صورت درست است؟
همانطور که در بالا بیان شد، ارتقای سریع راه حل درست نبوده و می بایست سیستم ارتقایی متناسب با سازمانی که در آن فعالیت می کنیم طراحی نمود. سیستمی که در طول زمان اشخاص و کارمندان ارتقا یابند. 
شخصی که ارتقای سریع را تجربه نموده باشد بعد از ترک سازمان شما به راحتی نخواهد توانست در جایی دیگر مشغول به کار شود:
یکی دیگر از مضرات و آسیب های ارتقای سریع این است که در صورتیکه شخص بنا به هر دلیلی مجبور به ترک کار و سازمان شما گردد دیگر نمی تواند در هر موقعیت و هر شرایطی کار کند و بنابراین به احتمال زیاد مدت زمان زیادی نیز به دنبال کار و شرایطی متناسب با موقیعت و سمت قبلی خود خواهد گشت. از طرف دیگر چون این ارتقا متناسب با سطح تجربه و سواد و مهارت شخص نبوده سرخورده خواهد شد چرا که سازمان های دیگر این فرد را لایق آن عنوان نمی دانند.