ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی

تشکیل پرونده مالیاتی و ثبت نام آن، نکته ای بسیار مهم برای کلیه اصناف و راه اندازی کسب و کارها که جناب آقای دکتر مرتضی حبیب زاده کارشناس ارشد حقوق اقتصادی و پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، مدرس و مشاور امور مالیاتی و از اساتید محترم مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات به موضوع تشکیل پرونده مالیاتی پرداخته اند.

واحدهای صنفی و تشکیل پرونده مالیاتی:

واحدهای صنفی با تکالیف و حقوق مالیاتی متعددی رو به رو هستند، بعضی از اموری که بر عهده آنان است تکالیف مالیاتی هستند و در عین حال از حقوق متععدی هم برخوردار خواهند بود.

 تشکیل پرونده مالیاتی، اولین و مهم ترین تکلیف: 

اولین و مهم ترین تکلیف مالیاتی که هر واحد صنفی در هنگام دریافت پروانه کسب بر عهده اش است و باید به آن توجه نماید، ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی است. ممکن است بگویید که اگر ثبت نام نکنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ سه نکته مهمی که میتوان در ین مورد پاسخ داد این است که :

نکته اول:

اگر ثبت نام نکنید و تشکیل پرونده مالیاتی ندهید، به معنای عدم دریافت مالیات از شما نیست. بلکه به تعداد سالها یا هر مدتی که فعالیت داشته اید، به پرونده شما رسیدگی می شود و مالیات مشخص شده مربوطه از شما دریافت می گردد.

نکته دوم:

مبلغ معادل ده درصد (10%) از همان مالیات مشخص شده به عنوان جریمه عدم تشکیل پرونده معین شده که از آن واحد صنفی اخذ خواهد شد.

نکته سوم:

در صورت عدم تشکیل پرونده مالیاتی ، از تمام معافیت ها، تسهیلات و مشوق های مالیاتی که می توانستید بهره مند شوید نیز محروم خواهید شد. همچنین تحت شرایطی طبق ماده 274 قانون مالیاتهای مستقیم، ممکن است مرتکب جرائم مالیاتی شده باشید و مشمول مجازات های مقرر در قانون مجازات اسلامی شوید.

سوالی مهم در این زمینه:

پرسش مهم در اینجا این است که سازمان امور مالیاتی از کجا می تواند بفهمد که ما کسب و کاری را راه اندازی کردیم و تشکیل پرونده مالیاتی نداده ایم؟

پاسخ:

اگر تا حدود 10 سال قبل این سوال پرسیده میشد، ممکن بود چنین تا حدودی پذیرفته شودو پاسخ واضحی برای آن نباشد. اما امروزه با ردیابی تراکنش ها و اطلاعات محتلف، فضای مجازی، رسانه ها و … پیدا کردن واحدهای صنفی که بدون تشکیل پرونده مالیاتی مشغول فعالیت هستند کار چندان دشواری نیست.

مثالی برای روشن شدن این موضوع:

فرض کنید از یک عمده فروش کالا می خرید، آن عمده فروش ممکن است مشمول تکلیف ارسال صورت معاملات فصلی باشد. اینجاست که باید بابت فروش خود جوابگو بوده و اعلام کند که کالا یا محصول خود را به چه کسی فروخته؟ و نام شما به عنوان خریدار به میان خواهد آمد.

سایر روشهای ردیابی تراکنش ها:

در عین حال، اگر از دستگاه کارتخوان(پوز) استفاده می کنید امکان ردیابی تراکنش های بانکی شما وجود دارد. همه اینها به علاوه سامانه گزارش های مردمی و احتمالاً گزارش دهی رقبای شما و در نهایت واحد یابی سنتی خود اداره امور مالیاتی و … مجموعه ای از عوامل هستند که پیدا کردن واحدهایی که تشکیل پرونده مالیاتی نداده اند را بسیار راحت تر می کند.

در پایان :

بنابراین، به موجب قوانین تجارت، گام اول برای ایجاد واحدهای صنفی این است که ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی را انجام دهیم. در ادامه این ویدیوها خواهیم گفت که چه تکالیفی بر عهده شما خواهد بود و از چه حقوقی برخوردار هستید.

و سخن آخر :

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.

تشکیل پرونده مالیاتی