مدیریت کسب و کار به دور از لجبازی نکته جالبی است که به حضور افراد لجباز و به خصوص مدیر لجباز در حیطه کسب و کارها می پردازد. در برنامه گذشته جناب آقای دکتر ابراهیم وکیل دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی در خصوص “فروشندگان و رابطه آن با ماهیگیری” نکات جالب توجهی را فرمودند و اینبار نیز به موضوع مدیر لجباز و پیامدهای حضور آنان پرداخته اند.
افراد لجباز در حوزه سازمانی :
اصطلاحاً به این گونه افراد در حوزه سازمان کارکنان بد قلق یا دشوار(Difficult employees) گفته می شود. البته یکی از انواع کارکنان بد قلق، حال اگر در حیطه مدیریت کسب و کار با یک فرد لجباز رو به رو شویم چه می شود؟ و چه باید کرد؟
باورهای افراد لجباز در مدیریت کسب و کار:
افراد لجباز و لجوج نیازی به تغییر و انطباق با شرایط را در خود حس نمی کنند. آنها با تغییر شرایط، حتی احساس نمی کنند که باید خود و مدیریت کسب و کار خود را تغییر دهند.
به عنوان مثال:
مدیر یک کسب و کاری برای راه اندازی خط تولید خود، متحمل هزینه بسیار سنگینی می شود. به محض راه اندازی، ناگهان بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا رخ می دهد. در این شرایط و با شیوع ویروس کرونا نباید لجباز بود زیرا شاید نیاز باشد که کسب و کار، سیاست های خود را تغییر دهد. شاید نیاز به چابکی مجموعه باشد و بهتر باشد تا برخی استراتژی های غیرضروری کنار گذاشته شوند.
مدیریت کسب و کار و تاثیر لجبازی در عملکرد او:
مدیر لجباز اصرار دارد تا با همان سیاست ها و استراتژی ها در مدیریت کسب و کار خود پیش رود. اصولاً تغییر در نظر او جایی ندارد. با این روش و لجبازی کردن، ممکن است مجموعه به سمت نابودی و ورشکستگی پیش رود. پس، باید واقع بین بود و برای موفقیت کسب و کار، با توجه به واقعیت های روز تصمیم گرفت.
پرسش مهم:
بهتر است هر از چند گاهی از خودتان بپرسید که تغییر برای دستیابی به موفقیت در مدیریت کسب و کار، چقدر برای شما اهمیت دارد؟اگر جواب این سوال مثبت بود، دست از لجبازی بردارید و به سمت موفقیت حرکت کنید.
نحوه برخورد با افراد لجوج:
نکته بسیار مهمی که در برخورد با افراد لجباز حتما باید در نظر گرفته شود این است که باید به احساسات خود مسلط باشید، زیرا هر گونه برخورد احساسی و اشتباه با فرد لجباز می تواند باعث ایجاد جوّی خصمانه در گروه یا سازمان و یا… شده و اوضاع مدیریت کسب و کار شما را بدتر کند. در حالیکه برای برخورد صحیح با آنها بهتر است علت بروز این رفتار توسط افراد شناسایی نمود.
رفتار مناسب با افراد لجباز:
در بسیاری از موارد ممکن است این نوع رفتارها به شخصیت فرد بازگردد و یک گرایش غریزی و ناخودآگاه باشد، اما قسمت عمده این رفتارها ناشی از عواطف شدید همچون خشم، ترس، نگرانی و … است. منطقی ترین رفتار در برخورد با افراد لجباز این است که برای ادامه مسیر خود بایستی سازش و مذاکره را در پیش بگیریم تا رشد کنیم و در نهایت بتوانیم برای مدیریت کسب و کار خود تأثیر گذار باشیم.