تخلفات کسب و کارهای مجازی همانطور که در گذشته نیز درباره آن صبحت شد، از موارد مهمی است که هم کسب و کارها و واحدهای صنفی و هم مشتریان آنها به دلیل اینکه این نوع فعالیت ها هنوز تازگی بسیاری دارد، باید از اصلی ترین مقررات و دستورالمل های آن اطلاع و آگاهی داشته باشند. پس از آشنایی اشخاص با کسب و کار مجازی، هر کجا و هر زمان که صحبت از تجارت و کسب و کار در محافل اقتصادی و تجاری جهان مطرح است کسب و کارهای مجازی یا مبتنی بر اینترنت و اپلیکشن به عنوان یکی از روش های موفق در کسب و کار مورد پیشنهاد سرمایه گذاران قرار می گیرد.
ایران نیز از این امر مستثنی نیست و به خصوص در چند سال اخیر ما شاهد پیشرفت قابل توجه در حوزه کسب و کارهای مجازی می باشیم. و اینجاست که اهمیت این آگاهی بیشتر نمایان می گردد. چراکه رشد روزافزون فعالان این حوزه و گرایش به این سو این نیاز که باید با قوانین این حوزه آشنایی داشته باشیم محسوس تر می گردد.
در ادامه آشنایی با تخلفات کسب و کارهای مجازی، چنانکه در بالا گفته شد به موضوع عدم پاسخگویی به نارضایتی مصرف کنندگان خواهیم پرداخت. مطابق مقررات نظام صنفی کشور، کسب و کارهای مجازی مکلفند به نارضایتی مصرف کنندگان پاسخ دهند. مهلت پاسخگویی به نارضایتی مصرف کنندگان 3 روز کاری است. اما در این خصوص، باید به یک نکته مهم هم توجه کرد.پاسخگویی به نارضایتی، با جلب رضایت مصرف کننده تفاوت دارد.
تفاوتی مهم:
تفاوت مهم و بارزی که بین پاسخگویی به نارضایتی و جلب رضایت مصرف کنند وجود دارد این است که، ممکن است پاسخ کسب و کار مجازی این باشد که مصرف کننده ذیحق نیست. اما چون پاسخگویی اتفاق افتاده، بنابراین، از این بابت تخلفی ارتکاب نیافته است. البته کماکان ممکن است کسب و کار مجازی، بدلیل ارتکاب تخلفی دیگر، متخلف باشد.در صورتی که به نارضایتی مصرف کننده پاسخی داده نشود.
تحمیل شدن ضمانت اجرایی:
چه ضمانت اجرایی به واحد صنفی تحمیل می شود؟ در این صورت، اخطاری کتبی در پرونده صنفی کسب و کار مجازی متخلف درج خواهد شد. این اخطار براساس احکام مندرج در آیین نامه مواد (2)، (12) و تبصره ماده (87) قانون نظام صنفی خواهد بود.
نهاد اولیه مسئول رسیدگی:
اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی از جمله نهادهایی است که از حدود چهار سال قبل برای رسیدگی به شکایت از کسب و کارهای اینترنتی شکل گرفته است. البته تأسیس این اتحادیه صرفاً برای رفع مشکلات کاربران نبوده و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، با دریافت مجوز از سوی این اتحادیه میتوانند مشکلات صنفی خود را ساماندهی کنند.