پول شویی: 1- تاریخچه

نصیر قائمی

کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه شهیدبهشتی

پول شویی از جمله معضلات جدی و مبتلا به اصناف است. آثار منفی و زیان بار پول شویی بر کسی پوشیده نیست. از این رو مبارزه با جرم پول شویی همواره در دستور کار دستگاه قضا و سیاست گذاران اقتصادی بوده است. دستورالعمل مبارزه با جرم پول شویی در حوزه اصناف در این راستا تدوین گردیده.

 تعریف پول شویی:

فرآیند تمیز و پنهان کردن منشاء پولی را که بصورت غیر قانونی بدست آمده پول شویی می نامند. درآمد حاصل از قاچاق و سایر اعمال مجرمانه قابل ردیابی است. مرتکبین این قبیل جرائم برای اینکه گرفتار تبعات آن نگردند مبادرت به پول شویی می نمایند. چرا که استفاده از عواید بدست آمده از راه خلاف ممنوع است و سبب رهگیری آسان خلافکاران خواهد شد.

اهمیت مسأله:

 شناخت این جرم و مصادیق آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. آگاهی نسبت به این موضوع سبب می گردد اصناف محترم در آینده گرفتار پول شویی و تبعات آن نگردند. یکی از رسالت های مهم اصناف پلاس ارائه راهکار برای چالشهای واحدهای صنفی است. یکی از این چالش ها پول شویی است. در ابتدا سعی کردیم تاریخچه مختصری بعنوان مقدمه ارائه نمائیم. در ویدئوها و مقالات آینده از چیستی و ماهیت پول شویی صحبت خواهد شد. در مرتبه بعدی مصادیق پول شویی، نحوه دادرسی و ضمانت اجرای آن نیز بررسی می گردد.

پول شویی و تاریخچه:

پول شویی اصطلاح جالبی است. اولین سوالی که بعد شنیدن این عبارت مطرح می شود این است که مگر می شود پول را شست؟ در دهه 1920 و 1930 در ایالات متحده آمریکا، گروه های تبهکاری وجود داشتند. این گروه ها نمی توانستند عواید حاصل از جرم خود را به کار گیرند. آورده آنها عمدتاً از طریق قاچاق مواد مخدر، قمار و سایر فعالیت های مجرمانه به دست می آمد. بدلیل وجود نهادهای نظارتی، آنها نمی توانستند از این وجوه به راحتی استفاده کنند. از این رو، باید پول شویی کرده و منشأ پول های کثیف را مخفی می کردند.

پول شویی با رخت شویی:

در ایالات متحده، در شهرها و مناطق مختلف رخت شوخانه هایی وجود داشت. این ها زیرنظر شرکت های کوچکی بودند که کسی به آنها مشکوک نمی شد. عمدتاً هم تحت نظارت جدی نهادهای نظارتی نبودند. بنابراین، راه خوبی برای پنهان کردن منشأ پول های کثیف به شمار می رفتند.  

تبهکاران سعی کردند تا این شرکت های کوچک را خریداری کنند. در نتیجه، مدیریت این مجموعه ها را به دست گرفتند. از این نقطه بود که پول شویی اصطلاحاً پا به عرصه وجود نهاد.

یک پرونده:

اما تاریخچه پول شویی به اینجا ختم نمی شود. در سال 1973، پرونده مشهوری تحت عنوان واترگیت مطرح شد که به ستاد انتخاباتی رییس جمهور وقت برمی گردد. از آنجا اصطلاح پول شویی و سرمایه گذاری های کثیف مطرح شد. می توان گفت که از این سال، اصطلاح پول شویی به مطبوعات آمریکا راه یافت. از آنجا هم به مطبوعات سایر کشورها نفوذ پیدا کرد.

پول شویی و قانونگذاری:

در خود ایالات متحده آمریکا هم از سال 1982، جرم پول شویی وارد نظام قانون گذاری شد. ضمانت اجرا هم در این زمان برای آن در نظر گرفته شد. از آنجا هم به کشورهای فرانسه و انگلستان و کشورهای دیگر راه یافت و جرم انگاری شد. در حال حاضر، پول شویی یکی از مهمترین جرایم اقتصادی محسوب می شود.

سخن آخر:

امیدواریم واحدهای صنفی محترم با حساسیت مضاعف نسبت به کسب آگاهی در خصوص جرائم اقتصادی مبادرت ورزند. در ویدئوها و مقالات آتی به جزئیات بیشتری در خصوص پول شویی خواهیم پرداخت.

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.