11 نکته کلیدی در جهت موفقیت در بازرسی از کسب و کار؛ از سلسله نشستهای” مدرسه حکمرانی”بوده که توسط مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات و ارائه جناب آقای سیدعلیرضا شکوهیان پژوهشگر دوره دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی تهیه و تدوین گردیده است. از همراهی شما کاربران عزیز بسیار سپاسگزاریم.
11 نکته کلیدی در حوزه تنظیم بازار و موفقیت در بازرسی از کسب و کار. یکی از معیارهای موفقیت قاعدهگذاری حقوقی و وضع قوانین و مقررات است. میزان تبعیت شهروندان و مخاطبان این قوانین و میزان تطبیق رفتار با قوه سیاست گذار است.
در این ویدیو در خصوص موضوع کاربردی در حوزه تنظیم بازار صحبت می شود که ساختارهای تنظیمی افراد و ساختارهای تنظیمی نظارتی را میتوانیم ساماندهی کنیم تا بیشترین میزان تبعیت از قوانین و مقررات و بهترین تدبیر نسبت به راهکارهایی در جهت پایبندی بیش از پیش جامعه و مواجه با کمترین میزان تخلف از این قوانین و مقررات را شاهد باشیم.
همانطور که مستحضرید اگر جامه قانون مناسب جامعه نباشد با چند فراز مواجه میشویم :
الف )کنار گذاردن قانون توسط جامعه و اقدام طبق مصلحت خود
ب)تغییر قانون به فراخور قواره جامعه
این امر موجب هزینه های بسیاری به جامعه نظام حکمرانی می شود، جامعه برای فرار از قانون و نظام حکمرانی جهت نظارت به حسن اجرای قانون و تحمیل ضمانت اجرای پیش بینی شده برای ناقضین آن.
پژوهشی در سال 1994 میلادی توسط وزارت دادگستری هلند منتشر شد که به 11 نکته کلیدی با عنوان جدول 11 گانه اشاره دارد. وزرات دادگستری هلند این 11 معیار را به 3 طبقه کلی تقسیم کرده است. این جدول که بر مبنای علوم رفتاری طراحی شده، مشتمل بر 11 نکته کلیدی است که برای ارزیابی سطح تبعیت و میزان انطباق رفتار شهروندان با قانون بوده تنظیم شده است.
الف) دسته اول؛ شامل مواردی است که بیانگر مجموع اقداماتی می باشد که منجر به انطباق خودجوش افرادی است که تحت تبعیت قانون هستند. معیارهای مورد بررسی در این دسته :
1- آگاهی از قواعد حقوقی : بدیهی است در جهت پیاده سازی قوانین و مقررات باید نسبت به این مهم آگاهی لازم وجود داشته باشد و یکی از اصول مسلم حقوقی که در شمول این فراز قرار دارد مورد بررسی است قاعده (جهل به قانون) می باشد. با این توضیح که فرض بر این است که همه قانون را می دانند و عدم آگاهی نسبت به قانون رافع مسئولیت نیست. اما آیا این فرض حقوقی در عالم واقع هم به همین ترتیب است؟
این گستره عظیم قوانین و مقررات و تغییرات مکرر و پیچیدگی آن آیا میتواند این جامعه را نسبت به قوانین پایبند نگاه دارد؟
2- نسبت هزینه و فایده : جامعه مورد نظر قبل از تبعیت از یک قانون نسبت به بررسی میزان سود و زیان آن اقدام می کنند. میتوان نتیجه گرفت که قوانین و مقررات باید به گونه ای طراحی شود که افراد نفع خود را در تبعیت از مقررات ببینند.
3- میزان پذیرش افراد نسبت به قوانین و مقررات : برای سوق دادن افراد به سمت رعایت و تبعیت از قوانین در وهله اول باید در نظر گرفت که هر فرد به چه میزان قانون را می پذیرد این پذیرش مرتبط با نحوه انتشار، پیوست های رسانه ای و غیره … می باشد. اینکه چطور می توان برای پذیرش قانون افراد را متقاعد کرد. مقبولیت این قوانین کمک می کند که افراد به سمت اجرای قانون ترغیب شوند
4- وفاداری و تبعیت از نهادهای تنظیم گر : در واقع زمانی که در مورد بازار سخن به میان می آید. میتوان برای مثال بیان کرد که اتحادیه های صنفی، اتاق اصناف، کیسیون های نظارت یک نهاد تنظیم گر برای بازار محسوب می شوند. زمانی که مقرره ای به جامعه صنفی ابلاغ می شود افراد چه دیدگاهی به آن مقرره دارند. بخش عمده این دیدگاه به مرجع ابلاغ کننده باز می گردد.
5- نظارت های غیر رسمی : یک سری نظارت های غیررسمی وجود دارد که کاملا مشخص است و دستگاه هایی مثل اتحادیه ها، سازمان تعزیرات و … شامل نظارت رسمی می باشند. نظارت غیررسمی را میتوان بدین شکل تحلیل نمود که جدا از دستگاه های نظارتی رسمی افرادی مثل مشتریان کسب و کارهایی که در کنار حوزه فعالیت کار می کنند چه بازخوردی را از خود نشان می دهند که حتی قواعد مذهبی و اخلاقی کمک کننده به این نظارت های غیررسمی است.
ب) دسته دوم ؛ شامل موارد نظارتی است، اینکه نظارت باید با چه کیفیت باشد تا افراد به درستی از قوانین تبعیت کنند.
6- احتمال گزارش غیر رسمی : به این معنا که به چه میزان احتمال دارد که ارگان های غیر رسمی نسبت به گزارش دادن تخلف اقدام نمایند. مانند مردم و یا سایر کسب و کارها که این یکی از شاخصه های مهم در حوزه کسب و کار است.
7- احتمال نظارت : میتوان بیان کرد که یک کسب و کار که در بازار فعالیت دارد به چه میزان احتمال می دهد که از واحدهای مورد نظر تحت نظارت قرار گیرد.
8- احتمال کشف و شناسایی تخلف : یک کسب و کار در سال ممکن است چندین بار مورد بازرسی قرار گیرد، اما این بازرسی ها در چه سطح و به چه شکل باید باشد که بتواند تخلف را شناسایی کند.
9- گزینش پذیری بازرسی ها : زمانی که یک بازرس اقدام به بازرسی می کند با چه معیار این واحدهای مورد بازرسی را انتخاب می کند. ضابطه این گزینش پذیری بسیار مور اهمیت است که مبحث بازرسی هوشمند را مورد توجه قرار داد
ج) دسته سوم : این دسته مرتبط با جنبه های مربوط به ضمانت اجراها می باشد.
10- احتمال تحمیل ضمانت اجرا: فرض کنیم که یک تخلف کشف شد، به چه میزان احتمال می دهیم که این کسب و کار متحمل ضمانت اجرا شود که چگونه ضمانت اجرا این تخلف شامل فرد متخلف در آن حوزه کسب و کار می شود.
11- شدت تحمیل ضمانت اجرا: اگر فرد مرتکب تخلفی شد و از آن آورده ای به دست آورد ضمانت اجرا به چه نحو و به چه میزان باید نسبت به آن کسب و کار اجرا شود تا فرد مجدداً مرتکب تخلف نشود. میزان و نحوه اجرا باید به شکلی باشد تا بازدارندگی ایجاد کند.
اینکه ما همیشه به دنبال شدت ضمانت اجرای یک تخلف باشیم، قطه ضعف و نقیصه در احتمال شناسایی یک تخلف است. میتوان گفت شدت ضمانت اجرا تا یک جایی کارایی دارد. احتمال و قدرت کشف تخلف باید در اولویت سیاست گذاری باشد.
از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.