گندزدایی و ضدعفونی کردن سطوح و اینکه روش درست اینکار به چه صورت خواهد بود موضوع گفتار حاضر است. در دوران کرونا اهمیت رعایت نکات بهداشتی و توجه به ضدعفونی و پاکسازی کردن محیط اهمیت بسزایی یافته است. برای گندزدایی ابزار کار و سطوح در رستوران ها از مواد مختلفی می توان استفاده نمود. در این خصوص جناب آقای سعید جعفری، کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه شهید بهشتی بیشتر صحبت خواهند نمود که دعوت می کنیم این ویدئو را در ادامه مشاهده فرمایید.

 ضمناً در ادامه نیز:

از همه کسب و کارها و واحدهای صنفی فعال در صنعت خوردنی و آشامیدنی دعوت می شود که در همین خصوص ویدئوی پیشگیری از کرونا در رستوران ها و مراکز پذیرایی توجه نمایند که مرتبط با موضوع صحبت این گفتار است.

آب ژاول یا سفید کننده: 

برای گندزدایی از سطوح، می توان از مواد مختلفی استفاده کرد. اولین ماده ای که برای این منظور می توان استفاده کرد، آب ژاول یا سفیدکننده (وایتکس) است. برای ساخت محلول گندزدا، می توان از یک واحد ماده سفیدکننده و پنج واحد آب استفاده کرد. 

برای مثال:

به عنوان مثال، یک لیوان ماده سفیدکننده به پنج لیوان آب اضافه می شود. این محلول باید به مدت ده دقیقه بر روی سطح باقی بماند. بعد از ده دقیقه می توان آبکشی کرد و سطح مدنظر را از محلول پاک کرد. باید دقت شود که ماده سفیدکننده نباید به هیچ وجه با مواد شوینده (مایع ظرفشویی) مخلوط شود.

گندزدایی سطوح چرب و روغنی:

برای اینکه عملیات گندزدایی به نحو بهتری انجام شود، ابتدا باید ظروف و لوازم را با مایع ظرفشویی شست. اگر سطح مدنظر چرب باشد یا پاکسازی نشده باشد، عملیات گندزدایی به نتیجه مطلوب ختم نمی شود.

پرکلرین:

دومین ماده ای که برای گندزدایی مورد استفاده قرار می گیرد، پرکلرین است. اگر پرکلرین شما 65 درصد باشد، یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیتر آب حل کنید. در این صورت، محلول گندزدا آماده استفاده خواهد بود. اگر پرکلرین شما 35 درصد باشد، باید 29 گرم (معادل دو قاشق غذاخوری) از آن در یک لیتر آب حل شود.

الکل طبی:

از الکل طبی 70 درصد هم می توان برای گندزدایی برخی سطوح استفاده کرد. به عنوان مثال، دستگیره ها و شیرآلات سرویس بهداشتی. فقط باید دقت کرد که از این الکل نمی توان برای تمیز کردن سطوح آماده سازی مواد غذایی، استفاده کرد.

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.