کارراهه شغلی و آشنایی با آن

کارراهه شغلی یا همان مسیر شغلی اصلاً چیست؟ برای آشنایی بهتر با آن بهتر است به یکسری تعاریف مطرح شده توجه نماییم. کارراهه شغلی (Career path) عبارتست از تمام مشاغلی است که یک فرد در طول زندگی‌اش به انجام آن‌ها مشغول می‌شود. به عبارت بهتر، مجموعه‌ای از پست‌ها، فعالیت‌ها، درجات شغلی، نقشه‌ها و مسئولیت‌هایی است که یک فرد در طول زندگی در تمام شغل‌هایش بر عهده می‌گیرد.

در برنامه پیشین جناب آقای دکتر حمید فرهمند، دکتری مدیریت رفتار سازمانی از دانشگاه تهران، درباره اینکه چگونه اعتماد مشتریان را بدست آوریم توضیحاتی را فرمودند. و حال در این ویدیو به موضوع مسیر شغلی و یا همان کارراهه شغلی پرداخته اند.

البته در تعریفی که ارائه شد میتوان گفت تمام تجربیات مربوط به شغل فرد در طول زندگی کاری‌اش نیز میتواند مسیر شغلی وی را تشکیل دهد و هنگامی که صحبت از تجربه می شود، باید این نکته را نیز در نظر داشت که از آنجایی که اکثر افراد در طول زندگی خود به بیش از یک شغل مشغول می‌شوند، در نتیجه از واژه ” تمام” استفاده شده است. تجربیات هم به معنای ابعاد ذهنی و عینی در کار است. منظور از تجربیات مربوز به شغل هم همه انواع کسب مهارت‌ها، فراگیری دانش و آموزش‌های حین کار است.

باید توجه نماییم در تعیین مسیر شغلی، نکته ایی که از اهمیت به سزایی برخوردار است، توجه کردن به استعدادها و توانمندی های هر فرد است. یعنی مسیر شغلی، در واقع یک سفر است که اولین گام آن خودشناسی است. 

چرا باید کارراهه شغلی ایجاد کرد؟

ما باید بیشترین تلاشمان را برای حفظ و نگهداشت کارکنان خود انجام دهیم. یکی از راه های ایجاد انگیزه، تعریف کارراهه شغلی است. وقتی شما بدانید که دیگر پیشرفت نخواهید کرد، انگیزه ای برای کار نخواهید داشت. فرض کنید به فروشنده ای گفته شود که تا ابد در این مجموعه فروشنده باقی خواهد ماند. اگر خود را جای این فروشنده بگذارید، چه حسی به شما دست می دهد؟ آیا انگیزه لازم برای ارتباط با مشتری دارید؟ طبیعتاً خیر.

بنابراین، یکی از راه هایی که می تواند به نگهداشت کارکنان فروشگاهی کمک کند، ایجاد کارراهه شغلی است.

کارراهه شغلی یعنی برای مسیر فعالیت و همکاری کارکنان برنامه ای وجود داشته باشد. بر اساس این برنامه، به عنوان مثال، یک فروشنده خوب می تواند به سطوح بالاتر کاری راه یابد. مثلاً از یک فروشنده به مدیر فروش ارتقا یابد. هدف از طراحی مسیر شغلی این است که بتوانید از میان انتخاب های موجود، بهترین انتخاب را نسبت به حرفه و شغل خود داشته باشید. تا بتوانید پیشرفت بهتری را داشته باشید.

نکته مهم در این باره این است که:

داشتن شغل، آن هم شغلی که موجب احساس رضایتمندی و لذت در زندگی شود، درآمد خوبی داشته باشد و فرد در آن قابلیت ترفیع و ارتقاء داشته باشد، از ضروریات زندگی امروزه است. در واقع افراد تلاش می‌کنند در یک مسیر شغلی مشخص، پیشرفت کنند و از اتلاف زمان برای کسب تجربه در مشاغل مختلف، خودداری می‎ کنند. برنامه ریزی مسیر شغلی و تعیین چشم انداز شغلی راه ارتقا به مدارج بالاتر را آسانتر خواهد کرد.

و سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.

کارراهه شغلی