نحوه اعتراض به اطلاعیههای خرید اشتباهی؛ همانطور که میدانید یکی از تکالیف مالیاتی مهم البته برای مشمولین، این است که هر سه ماه یکبار صورت معاملات فصلی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. در این رابطه مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات با همراهی جناب آقای مرتضی حبیب زاده پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی توضیحاتی را ارائه می نمایند.
نحوه اعتراض به اطلاعیه های خرید اشتباهی :
نحوه اعتراض بدین صورت است که با صدور و ابلاغ بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۳/۱۱ مورخ ۱۴۰۳/۶/۷ از سوی سازمان امور مالیاتی، اگر در سامانه صورت معاملات فصلی اطلاعیه فروش از سوی فروشنده ثبت گردد. این اطلاعیه تنها زمانی به عنوان اسناد مثبتهی خرید برای طرف دوم (یعنی شخصی که اسم وی به نام خریدار ثبت گردیده است) محسوب میشود که آن اطلاعیه توسط خریدار تأیید شود.
پیش از این در بسیاری از موارد بدون اینکه مودی اقدام به خرید کالا یا خدمتی نموده باشد. با سوء استفاده از کد ملی وی، اطلاعیه خرید در سامانه ۱۶۹ برای ایشان درج میشد. در این حالت اثبات خلاف آن اطلاعیه و اعتراض برای آن شخص چه در مرحله حسابرسی و چه در مراجع حل اختلاف مالیاتی کار بسیار دشوار و گاه غیرممکنی بود.
با لازمالاجراشدنِ بخشنامه شماره ۱۱، اگر در سامانه صورت معاملات فصلی اطلاعیهای برای شخصی به عنوان خریدار ثبت شود، این اطلاعیه به خودی خود، اسناد مثبته محسوب نمیشود، مگر اینکه طرف دوم یعنی شخصی که اطلاعیه به نام او صادر شده، آن اطلاعیه را تائید کند.
بنابراین در نحوه اعتراض، اگر اطلاعیهای برای شخصی در این سامانه ثبت شود و خریدار یا مودی یا کسی که اطلاعیه به نام او ثبت شده، آن اطلاعیه را متعلق به خود ندانسته و منکر وجود خرید و حمل بار به نام وی شود (در صورتی که سند و یا مدرک مستندی توسط اداره امور مالیاتی مبنی بر صحیح بودن معامله و یا صحیح بودن اطلاعیه ارائه نشود). آن اطلاعیه قابل استناد نیست و نمیتواند محل استناد ادارات مالیاتی جهت احراز وقوع معامله شود.