مقررات ارسال اظهارنامه و تبصره ماده 100 برای عملکرد سال 1402

ارسال اظهارنامه و مقررات ناظر بر آن و فرم تبصره ماده(۱۰۰) برای عملکرد ۱۴۰۲، بحث مهم این روزها که در این ویدئو که در مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی شهرستان شمیرانات تهیه گردیده است، جناب آقای مرتضی حبیب زاده به تشریح کامل آن پرداخته و شرایط و ضوابط ناظر بر آن را بیان داشته‌اند. 

ارسال اظهارنامه مهم­ترین تکلیف مالیاتی هر واحد­ صنفی است. ارسال اظهارنامه عملکرد و ابراز میزان فروش، هزینه، سود و مالیاتِ یک سال مالیاتی است. عدم انجام این تکلیف، ضمانت‌اجراهایی دارد که گاه برای واحد صنفی جبران‌ناپذیر است. هزینه عدم انجام آن را به مراتب از انجامش بالاتر می‌برد.

 علی ایُحال قانونگذار، با درنظر داشتن محدودیت‌های حاکم بر اصناف (و به‌طور کلی صاحبان مشاغل) به جای ارسال اظهارنامه جایگزینی تحت عنوان فرم تبصره ماده(۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم تعبیه نموده است.

واحدهای صنفی با استفاده از این ظرفیت، می‌توانند با پذیرش مالیات مقطوع، از نگهداری اسناد و مدارک آن و ارائه اظهارنانه مالیاتی رهایی یابند. به بیان دیگر در فرایندی کاملاً ساده‌شده، با پرداخت مبلغی ‌به‌عنوان مالیات که براساس اطلاعات درآمدی تعیین می‌شود، تکلیف مهم ارسال اظهارنامه را به انجام رسانند.

علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از تبصره فوق به جای ارسال اظهارنامه مزایای دیگری نیز به شرح ذیل به­همراه دارد:

الف) تقسیط طولانی‌ مدت مالیات مقطوع.

ب) عدم اصطکاک مؤدی با ممیز.

ج) دوری از رفت ‌و آمد به اداره مالیات.

نکات بیان شده مجموعاً می‌تواند به‌عنوان انگیزه‌ای برای مؤدیان جهت استفاده از این ظرفیت باشد.تبصره ماده(۱۰۰) مشاغلی را دربر می‌گیرد که حجم مالی عظیمی نداشته و فروش آن­ها تا میزان معینی باشد.

سازمان امورمالیاتی با رفع محدودیت‌های استفاده از تبصره ماده(100) که در گذشته حاکم بود، زمینه و فرصت بهره‌گیری از آن را تسهیل نموده است.

اگرچه مواردی وجود دارد که در آن میزان مالیات مقطوع، غیرشفاف و بعضاً غیرواقعی می‌باشد. با وجود تمامی این شرایط، به نظر می‌رسد در غالب موارد، ارسال فرم تبصره ماده(100) برای مؤدیان، گزینه‌ای بهتر از ارسال اظهارنامه باشد.

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.