معاینات پزشکی قبل از استخدام و الزام قانونی آن

معاینات پزشکی قبل از استخدام یکی از مهمترین و اساسی‌ترین برنامه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار در هر کشوری که به عضویت سازمان بین المللی کار و بهداشت جهانی درآمده است می باشد که قبل از ورود به سازمان ها و شرکتهای دولتی و نیمه دولتی نیاز است جهت تایید صلاحیت جسمانی انجام گیرد. سازمان تامین اجتماعی به عنوان مهمترین و بزرگ‌ترین سازمان حمایتی از نیروی کار و تولید در کشور ما متولی این امر بوده و از کارگر در برابر آسیب‌های گوناگون مثل عوارض ناشی از ابتلا به بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار و … حمایت می نماید.

در برنامه های قبلی جناب آقای صادق سازگاری پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص موارد خاتمه قرارداد کار مطالبی را بیان نمودند و در این ویدیو درباره الزام قانونی بررسی سلامت جسمانی برای کارگر قبل از استخدام توضیحاتی را بیان خواهند نمود.

معاینات پزشکی، تکلیف مهم کرفرما:

یکی از مواد بسیار مهم قانون تأمین اجتماعی، تکلیف مندرج در ماده (90) این قانون است. این ماده کارفرما را الزام می کند تا متناسب با توان و قابلیت جسمانی کارگر، به او کار ارجاع دهد. برای سنجش این موضوع، کارفرما باید قبل از استخدام، سلامت جسمانی کارگر را بررسی کند. برای این کار، کارگر برای انجام معاینات پزشکی، به مراکز درمانی ارجاع می شود. حال عدم انجام این تکلیف، چه پیامدهایی را برای کارفرما به دنبال دارد؟

در این صورت، اگر کاری به کارگر ارجاع شود که از توان او خارج بوده و آسیب جسمی ببیند، اگر چه تأمین اجتماعی تکالیف خود را در قبال کارگر انجام می دهد، اما بعد از انجام تکالیف خود، طبق ماده (50) قانون تأمین اجتماعی می تواند برای أخذ خسارت به کارفرما رجوع کند. در این صورت، می تواند تمامی هزینه های پزشکی انجام شده برای کارگر را از کارفرما دریافت کند. 

معاینات پزشکی قبل استخدام:

کارفرما نه تنها از اینکه فرد استخدام شده از نظر جسمی و روانی برای کار یا پست مورد نظرش مناسب است اطمینان حاصل می کند، بلکه در آینده نیز می تواند در برابر خطرات احتمالی و بیماریهای حرفه ای وابسته به نوع شغل نیز مدیریت بهتری داشته باشد.

مهم ترین اهداف:

از مهم ترین اهداف انجام این معاینات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تعیین قابلیت جسمی و روانی کارگر جهت کار در نظر گرفته شده
  • حفظ سلامت دیگر کارگران
  • حفظ سرمایه و صنعت
  • تعیین اختلالات و عوارض قبلی و ثبت در پرونده 
  • شناخت بیماری های قابل سرایت کارگر و پیشگیری از انتشار آن، به خصوص برای افرادی که با مواد غذایی سر و کار دارند.
  • تشکیل پرونده پزشکی و استفاده از آن در مراجعات 
  • آشنایی با روحیات کارگر و اطلاعات بهداشتی
مراحل معاینات قبل از استخدام:

1- شرح حال متقاضی: شامل گذشته فردی، بیماری های قبلی، ناراحتی های روانی و عصبی، اعتیاد و …

2- معاینه های بدنی: شامل معاینه های عمومی دستگاه های قلب و عروق، ریه، اعصاب، کلیه ها، چشم و گوش و…

3- بررسی های آزمایشگاهی: گاهی اوقات نیاز است از فرد آزمایش هایی مثل خون، اندازه قند، اعتیاد، پرتونگاری از ریه ها و ستون فقرا و نوار قلب انجام گیرد.

و سخن آخر:

  از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.