مدیریت کسب و کار به دور از لجبازی نکته جالبی است که به حضور افراد لجباز و به خصوص مدیر لجباز در حیطه کسب و کارها می پردازد. در برنامه گذشته جناب آقای دکتر ابراهیم وکیل دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی در خصوص “فروشندگان و رابطه آن با ماهیگیری” نکات جالب توجهی را فرمودند و اینبار نیز به موضوع مدیر لجباز و پیامدهای حضور آنان پرداخته اند.
اصطلاحاً به این گونه افراد در حوزه سازمان کارکنان بد قلق یا دشوار(Difficult employees) گفته می شود. البته یکی از انواع کارکنان بد قلق، حال اگر در حیطه مدیریت کسب و کار با یک فرد لجباز رو به رو شویم چه می شود؟ و چه باید کرد؟
افراد لجباز و لجوج نیازی به تغییر و انطباق با شرایط را در خود حس نمی کنند. آنها با تغییر شرایط، حتی احساس نمی کنند که باید خود و مدیریت کسب و کار خود را تغییر دهند.
مدیر یک کسب و کاری برای راه اندازی خط تولید خود، متحمل هزینه بسیار سنگینی می شود. به محض راه اندازی، ناگهان بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا رخ می دهد. در این شرایط و با شیوع ویروس کرونا نباید لجباز بود زیرا شاید نیاز باشد که کسب و کار، سیاست های خود را تغییر دهد. شاید نیاز به چابکی مجموعه باشد و بهتر باشد تا برخی استراتژی های غیرضروری کنار گذاشته شوند.
مدیر لجباز اصرار دارد تا با همان سیاست ها و استراتژی ها در مدیریت کسب و کار خود پیش رود. اصولاً تغییر در نظر او جایی ندارد. با این روش و لجبازی کردن، ممکن است مجموعه به سمت نابودی و ورشکستگی پیش رود. پس، باید واقع بین بود و برای موفقیت کسب و کار، با توجه به واقعیت های روز تصمیم گرفت.
بهتر است هر از چند گاهی از خودتان بپرسید که تغییر برای دستیابی به موفقیت در مدیریت کسب و کار، چقدر برای شما اهمیت دارد؟اگر جواب این سوال مثبت بود، دست از لجبازی بردارید و به سمت موفقیت حرکت کنید.
نکته بسیار مهمی که در برخورد با افراد لجباز حتما باید در نظر گرفته شود این است که باید به احساسات خود مسلط باشید، زیرا هر گونه برخورد احساسی و اشتباه با فرد لجباز می تواند باعث ایجاد جوّی خصمانه در گروه یا سازمان و یا… شده و اوضاع مدیریت کسب و کار شما را بدتر کند. در حالیکه برای برخورد صحیح با آنها بهتر است علت بروز این رفتار توسط افراد شناسایی نمود.
در بسیاری از موارد ممکن است این نوع رفتارها به شخصیت فرد بازگردد و یک گرایش غریزی و ناخودآگاه باشد، اما قسمت عمده این رفتارها ناشی از عواطف شدید همچون خشم، ترس، نگرانی و … است. منطقی ترین رفتار در برخورد با افراد لجباز این است که برای ادامه مسیر خود بایستی سازش و مذاکره را در پیش بگیریم تا رشد کنیم و در نهایت بتوانیم برای مدیریت کسب و کار خود تأثیر گذار باشیم.
و سخن آخر:
از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.