مدیریت زمان و اهمیت آن

مدیریت زمان (Time management) از نکات مهمی که همه افراد برای موفقیت در همه جنبه‌های زندگی خود، باید اهمیت آن را درک کنند. این امر دغدغه بسیاری از ما بوده و اکنون جناب آقای دکتر حمید فرهمند دکتری مدیریت مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه تهران و از اساتید مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات بنا دارند در این باب نکاتی مختصر و مفید را بیان نماید.

مدیریت زمان چیست؟

 در مطلب قبل در مورد رازداری در حطیه کسب و کار گفتیم و حالا مدیریت زمان، یعنی فرآیند نظم دهی و برنامه یزی و اختصاص دادن زمان مناسب برای فعالیت های خاص، به عبارت دیگر با این کار شما معین می نمایید که چه فعالیتی مهم تر از دیگری است و چه مدت زمانی را نیاز دارد و حتی اینکه کدام یک زودتر از دیگری انجام شود و الویت با کدام کار یا فعالیت است.

مدیریت زمان یا وقتتو مدیریت کن!!

همانطور که دیدیم یکی دیگر از کدهای رفتاری که باید به آن توجه کرد، استفاده درست از زمان یا همان مدیریت زمان است. وقتی به یک سازمان یا شرکت وارد می شویم، باید از زمانمان به بهترین نحو استفاده کنیم. در زمان کار، به کارهای شخصیمان نپردازیم. اگر مجبوریم تا در زمان کار به کارهای شخصی بپردازیم، حتماً این موضوع با مدیرمان هماهنگ شود.

تعیین هدف و تأثیر مدیریت زمان در آن:

از همه این موارد مهمتر این است که باید در کارها نتیجه گرا باشیم. به صرف اینکه زمانی را در روز سر کار بیاییم و برگردیم، کافی نیست. حتی اگر مدیر ما برای ما هدفگذاری نمی کند، باید خودمان برای خودمان هدف تعیین کنیم. همچنین، باید سعی شود که از زمان های کاری به بهترین نحو استفاده شود و این یعنی شروعی برای مدیرت زمان.  

نکات مورد توجه در مراحل مدیریت زمان:

از نکاتی که در مدیریت زمان تأثیر مطلوبی خواهد داشت این است که، برنامه ریزی کنید(حتی شده در حد نوشتن برنامه های روزانه و هفتگی تان در برگه) دوم تمرکز داشته باشید که از اصول مهم است که مانع تداخل می شود. مورد بعدی تعیین اهداف است البته به نحوی که واقعی و قابل دستیابی باشند و نهایتاً تعیین مهلت یا ضرب الاجل برای خودتان و تفویض مسئولیت ها و… 

از مزایای مدیرت زمان:

مدیریت کردن زمان و وقت منجر می شود به 1- بهره وری و کرایی بیشتر 2- وجهه حرفه ای بهتری به شما دادن 3- تحمل استرس و فشار کمتر 4- افزایش موقعیت هایی برای پیشرفت 5- احساس رضایتمندی فردی بیشتر 6- تقویت اعتماد به نفس و 7- در نهایت با این امر می رسیدم موقعیت‌های بهتر برای دستیابی به اهداف مهم زندگی و اهداف شغلی و .. 

و سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.

مدیریت زمان و اهمیت آن