مالیات بر درآمد حاصل از اجاره ملک

مالیات ها در واقع یکی از راه های کسب درآمد دولت و انجام خدمات عمومی است. در واقع دولت با اخذ مالیات از آحاد جامعه درآمد کسب می کند و درآمد لازم را برای انجام خدمات عمومی و فعالیت های اقتصادی خود به کار می گیرد .پس مالیات در اقتصاد ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو در این نوشتار قصد داریم به بررسی مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات بپردازیم .

برخی از املاک از مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند که موارد آن‌ها به شرح زیر ذکر شده است:

۱.املاکی که مورد سکونت پدر یا مادر یا همسر یا فرزند یا اجداد یا افراد تحت تکفل مالک است.
۲.املاک مورد اجاره، درتهران تا ۱۵۰ متر مربع و در سایر نقاط تا ۲۰۰ مترمربع.
۳.مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده یا می‌شوند در طول مدت اجاره از ۱۰۰ درصد مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف است.
۴.اگر شخص مالک هیچ درآمدی به غیر از اجاره ملک خود ندارد تا میزان معافیت مالیاتی که هر ساله اعلام می‌شود از پرداخت مالیات معاف است که سقف و کف معافیت مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود.

میزان و جدول نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1401:

بنا بر اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، بر اساس تصمیم اتخاذ شده در کمیسیون تلفیق مجلس، میزان مالیات بر مستغلات و اجاره در سال ۱۴۰۱ افزایش نیافته و نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1401 همانند سال گذشته می باشد. نرخ مالیات بر درآمد اجاره املاک برای اشخاص حقوقی، به طور ثابت 25 درصد بوده و برای اشخاص حقیقی، مطابق ماده 131 قانون مالیات های مستقیم، به صورت زیر است:

درصد مالیات  درآمد سالیانه مشمول مالیات  
۱۵ درصد    تا ۵۰ میلیون  
۲۰ درصد  ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون  
۲۵ درصدبالای ۱۰۰ میلیون
سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.