مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر در سال 1401 چگونه محاسبه خواهد شد؟

مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیاتی است که برای کالاها و خدمات درنظر گرفته شده و امروزه از شهروندان اخذ می گردد که جزو مالیات های غیرمستقیم بوده و به طیف وسیعی از کالاها و خدمات تعلق گرفته که طلا یکی از انواع آن است. در این پست مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات با همراهی استاد محترم جناب آقای مرتضی حبیب زاده پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی به آن می پردازند. 

مالیات بر ارزش افزوده:

مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که به طور غیرمستقیم و با افزودن بر قیمت کالا یا خدمات ارائه شده از مصرف کنندگان آن کالاها و خدمات، دریافت می شود. اما ابتدا لازم است که ارزش افزوده را تعریف کنیم. در مسیر تولید یک کالا یا خدمات و رساندن آن به دست مصرف کننده، به ارزش آن کالا یا خدمات اضافه می گردد. این اضافه ارزش به عنوان بخشی از قیمت آن کالا یا خدمات، توسط تولید کننده از مصرف کننده، دریافت شده و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می گردد

مالیات طلا چیست؟

مالیات طلا، در واقع، مالیات بر ارزش افزوده طلا بوده و در نتیجه، یکی از اقسام مالیات ارزش افزودهاست که براساس نرخ تعیین شده در قانون و بر مبنای ارزش اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده، در هنگام فروش طلا، از خریداران و مصرف کنندگان آن اخذ شده و توسط فروشنده، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور، واریز می گردد که البته، اخیراً دچار تغییراتی شده است.

میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا تا پیش از این:

براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده تا قبل از این، میزان نرخ مالیات طلا، 9% تعیین شده بود که باید، از طریق سامانه های مالیاتی، پرداخت می گردید. که این مالیات دربرگیرنده ارزش های اصل طلا، سود خود فروشنده، اجرت ساخت و … بود. اما از آنجایی که خودِ طلا یک کالای سرمایه ای بوده و نه مصرفی طبق برخی نظرات نباید مشمول این مالیات می شد که منجر به بررسی مجلس شورای اسلامی دراین باب شد.

مالیات بر ارزش افزوده و تغییرات جدید آن:

طبق قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که از دی ماه سال گذشته، اجرایی شد، مالیات طلا ۱۴۰۱، با نرخ 9%، فقط به اجرت ساخت و سود فروشنده طلا تعلق گرفته و اصل طلا، معاف از مالیات خواهد بود. البته، با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی کشور و با وجود ابلاغ قانون جدید از 14 تیر ماه سال گذشته، اجرای آن، از دی ماه سال گذشته آغاز گردیده و بنابراین، تا پیش از این تاریخ، نرخ تعیین شده مالیات طلا، شامل اصل طلا نیز می گردید اما اکنون خیر. 

مالیات بر ارزش افزوده