لوستر یکی از مهم ترین صنایع دستی ایران است که از مرغوبیت و کیفیت قابل توجهی برخوردار است. مصاحبه با دو تن از تولیدکنندگان قدیمی و بزرگ لوستر و صنایع روشنایی موضوع این قسمت از ویژه برنامه کاربن است. ما در این مصاحبه در خدمت جناب آقایان ضیاءالدین رمضانی و غلامحسین زارعیان هستیم. در خلل مصاحبه بازدیدی هم از کارگاه ایشان داشتیم و تمام مراحل تولید لوستر را از ابتدا دنبال کردیم.

 ما در ویژه برنامه کاربن سراغ کسب و کارها و پیشکسوتان هر حوزه خواهیم رفت و داستان آن ها را به گوش علاقه مندان خواهیم رساند:

تا انتهای ویدئو همراه ما باشید. ضمناً این تنها قسمت از ویژه برنامه کاربن نیست و در قالب مصاحبه های مختلف به کسب و کارهای متنوع و مختلفی پرداخته ایم که بزودی در اصناف پلاس در دسترس شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

 

صنعت لوستر و لوستر سازی در ایران از قدمت دیرینه ای برخوردار است و همانند دیگر هنرهای ایرانیان، حاصل ذائقه و هنر بسیاری است. جناب آقای رمضانی که سابقه 60 سال فعالیت در صنعت لوستر را دارا هستند اذعان می دارند، لوستر ساخت ایران از لحاظ کیفیت با تمامی کشورهای تولید کننده لوستر برابری می کند و قابلیت رقابت با آن ها را دارد. برابر فرمایش ایشان سابقه لوستر در ایران به حدود 80 سال پیش بر می گردد. از اولین تولیدکنندگان لوستر در ایران مرحوم حاج محمدحسین بوده اند.

تولید لوستر همانند دیگر تولیدات نیازمند حمایت است:

گفت و گوی ما با تولیدکنندگان این صنعت نیز مؤید این ادعا است که برای توفیق در این رشته از صنعت و رونق گرفتن بازار و صادرات آن نیاز به حمایت دولت است. چرا که در طی این سال ها با سهل انگاری برخی از نهادها و دستگا های دولتی و مسئولین مربوطه، آسیب بسیاری به این صنعت وارد شده و نه تنها روند تولید کند گردیده بلکه بسیاری از تولیدکنندگان کارگاه های خود را جمع آوری نموده و تولید را متوقف نموده اند. 

در این خصوص جناب آقایان رمضانی و زارعیان مشکلات و موانع تولید را بیان نمودند: 

نابسامانی مالیات ها و ارزش افزوده، دشواری تأمین و تهیه مواد اولیه و گرانی بی سابقه، ثابت نبودن نرخ ارز، مسائل و مشکلات مرتبط با صادرات برای مثال موانعی که نسبت به انتقال پول بانک ها با آن مواجه هستند از جمله موانع و مشکلات پیش روی تولید لوستر است.

لوستر ایرانی هماهنند فرش دستبافت ایرانی، یک کالای لوکس است:

از بزرگ ترین معضلاتی که صنعت لوستر با آن مواجه است، پایین آمدن قدرت خرید مردم و نبود فروش داخلی است که به گفته جناب آقای رمضانی نزدیک به صفر است. همین مسأله علاوه بر موانع و مشکلات قبلی، انگیزه تولیدکننده را نابود کرده و روند تولید را کند نموده است. طبیعتاً بی رونقی بازار داخل در کنار موانع و مشکلات صادرات، کارفرما را در پرداخت حقوق کارکنان خود دچار مشکل نموده که آینده صنعت لوستر را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

چشم انداز صنعت لوستر در ایران:

 

 جناب آقای زارعیان چشم انداز صنعت لوستر را در ایران روشن پیش بینی نمود و اذعان داشت که در صورت برنامه ریزی و پیاده سازی استراتژی هایی برای معرفی لوستر ایرانی به کشور های محتلف و فراهم آوردن شرایط مناسب جهت برگزاری نمایشگاه در داخل کشور و تخصیص امکانات در خور توجه به این حوزه، امید است در آینده ای نه چندان دور کشور ایران در جایگاه حقیقی خویش قرار گرفته و به صادرات لوستر همپای دیگر رقبای قدرتمند خود مبادرت نماید.

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم:

اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید. 

 

لوستر