قاچاق و تعریف کالا از این دیدگاه

قاچاق و تعریف کالا از این دیدگاه موضوعی است که مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات از منظری متفاوت اقسام آن مورد بررسی قرار داده. در این گفتار در ادامه مباحث گذشته از سری برنامه های مبارزه با قاچاق کالا، جناب آقای علی تقی زاده کارشناس ارشد حقوق جزا وجرم شناسی دانشگاه شهید بهشتی، به موضوع قاچاق و تعریف کالا از نظر “قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز” خواهند پرداخت. 

در ابتدا بهتر است بدانیم:

اما در ابتدای بحث باید بدانیم بطور کلی مردم به اسباب و اثاثیه زندگی، کالا می گویند. اما در علم اقتصاد، کالا شامل طیف گسترده‌ای از وسایل است که نیازهای انسان را به طور مستقیم و غیرمستقیم مرتفع می سازد. در برنامه قبل در خصوص تشریفات قانونی واردات و صادرات کالا تعاریفی را ارائه نمودند.

تعریف کالا در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

در ادامه بررسی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به قاچاق و تعریف کالا از این دیدگاه می پردازیم. همچنین، باید توجه شود که کالا از نظر این قانون چه اقسامی دارد؟ از نظر قانونگذار، کالا هر چیزی است که در عرف ارزش اقتصادی دارد. یعنی مردم حاضرند برای بدست آوردن آن پول پرداخت کنند. این تعریف بسیار هوشمندانه بود. چرا؟ چون دامنه کالا به چیزهایی که در شرع یا قانون مالیت دارند، محدود نشد.

نکته حائز اهمیت:

نکته حائز اهمیت این است که اگر اینگونه بیان می شد، با مواردی مثل قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلی نمی شد برخورد کرد. چون این موارد در قانون و شرع ما اصولاً مالیت ندارند. در کنار این بحث، قانون گذار کالای مشمول قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را نیز تقسیم بندی کرده است.  

اقسام کالا در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

قانونگذار در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالاهای مشمول این قانون را به سه دسته تقسیم کرده است. این سه دسته عبارتند از: کالای مجاز، کالای مجاز مشروط و کالای ممنوع.

انواع کالا:

کالای مجاز کالایی است که صرفاً تشریفات گمرکی لازم انجام شده و کالا وارد کشور می شود.

کالای مجاز مشروط کالایی است که غیر از طی تشریفات گمرکی، به مجوز یا مجوزهای دیگری هم نیاز دارد.

و نهایتاً کالای ممنوعه به کالایی اطلاق می شود که تحت هیچ شرایطی امکان وارد کردن آن به کشور وجود ندارد.

در ویدئوهای آتی بررسی می شود که ممکن است این کالاها از سوی واحدهای صنفی عرضه شوند. اگر این کالاها ویژگی هایی که قانونگذار به آنها اشاره کرده را نداشته باشند، با آنها برخورد خواهد شد.  

اقسام کالا از منظر علم اقتصاد:

از منظر علم اقتصاد کالا به دسته های متفاوت و مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از :

کالاهای مصرفی(کالاهایی که خرید آنها با هدف مصرف است نه سرمایه گذاری) ، کالاهای واسطه ای (کالاهایی که با هدف استفاده در فرآیند تولید مورد استفاده هستند). کالاهای سرمایه ای (کالاهایی که برای تولید کالاهای دیگر هستند که اکثراً عمر طولانی دارند.) کالاهای مردی و نامرئی(قابل رویت و دارای جسمیت هستند و یا قابل روئت نیستند مانند خدماتی ها) کالاهای جانشین، کالاهای مکمل، لوکس و …..

و سخن نهایی:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.