فاکتور نویسی و الزامات آن

فاکتور موضوع مهمی است که علیرغم ظاهر ساده و شکل و شمایل کوچک و ابتدایی آن، در واقع بیانگر کلیه روابط مالی شخص با طرف مقابل است. در حقیقت فاکتور قرارداد خرید و فروش و ارائه خدمات است. در این خصوص جناب آقای ایمان قاضی عسگر، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه شهیدبهشتی و وکیل پایه یک دادگستری صحبت خواهند نمود. تا انتهای این ویدئو همراه اصناف پلاس باشید.

مشخصات طرفین:

اولین و مهم ترین موردی که می بایست حتماً جز مندرجات فاکتور باشد، مشخصات طرفین است. مشخصات طرفین حتماً باید به صورت کامل همراه با کد اقتصادی و شناسه ملی به همراه مشخصات صاحب جواز بسته به مورد نوشته شود. مشخصات خریدار هم حتماً به همین صورت می بایست در فاکتور درج گردد. علاوه بر این درج نام و مشخصات صاحبین امضا باتوجه به روزنامه رسمی نیز در صورت شخص حقوقی بودن بنگاه یا شرکت در فاکتور الزامی است.

مشخصات کالا و خدمات:

 بعضی فروشندگان و ارائه کنندگان خدمات اغلب موضوع کالا را به صورت کلی توصیف و در فاکتور درج می نمایند. مثلاً دو عدد تلویزیون، یک عدد لباسشویی و … . حتماً دقت داشته باشید موضوع کالا در فاکتور می بایست با قید جزئیات و به طور کامل اعم از مدل، سال ساخت و کشور سازنده و … درج گردد. در صورتیکه اختلاف ایجاد شود بر سر اینکه این کالا تحویل شده یا خیر ، سر اینکه این کالا موجود بوده یا خیر و از این قبیل مشکلات، فقط زمانی می توان حقوق خود را ایفا نمود که مشخصات کالا کامل در آن قید شده باشد.

مبلغ کالا و خدمت:

حتماً باید میزان مبلغ و نحوه پرداخت اینکه نقداً پرداخت شده یا از طریق واریز به حساب یا خیر با قید جزئیات در فاکتور درج گردد. نکته مهم این است که از درج این عبارت که ثمن نقداً دریافت گردید پرهیز نمایید. بعضاً مشاهده گردیده که فروشنده به این جهت که معامله را تمام شده می داند به خریدار یا طرف مقابل اعتماد می کند و ذیل فاکتور می نویسد مبلغ یا ثمن مورد معامله نقداً دریافت گردید و خریدار شفاهاً متعد می گردد ظرف چند ساعت آینده مبلغ را به حساب فروشنده واریز خواهد نمود. در این صورت فروشنده برای مطالبه وجه به دشواری خواهد افتاد چرا که با قید این عبارت امکان مطالبه وجه را از خود ساقط نموده است. چرا که صراحتاً اقرار نموده که وجه یا ثمن را دریافت کرده است.

شیوه تحویل، وضعیت خیارات و خدمات پس از فروش:

در این گفتار بارها تأکید شده شد که فاکتور به مثابه یک قرارداد کامل است و می بایست مفاد یک قرارداد را کامل داشته باشد. حتماً درج شود که وضعیت خیارات به چه صورت خواهد بود. تحویل به چه صورت خواهد بود.

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.