پرداخت عوارض تابلو به شهرداری ها و مسائل و مشکلات مربوط به آن یکی از دغدغه های جدی و مهم واحدهای محترم صنفی و کسب و کارها است. در این رابطه از شما دعوت می کنیم ویدئوی جناب آقای هاشمی وکیل پایه یک دادگستری و کارشناسی ارشد حقوق خصوصی را مشاهده بفرمایید.

عوارض سالیانه، منبع مهم درآمد شهرداری ها:

یکی از منابع مالی مهم شهرداری ها، عوارضی است که به صورت سالیانه از مؤدیان وصول می کنند. یکی از اقسام عوارضی که خصوصاً در میان اصناف بحث برانگیز بوده، عوارض تابلو است. در ادامه درباره پرداخت عوارض تابلو بیشتر صحبت خواهیم نمود.

آیا واحدهای صنفی باید سالیانه مبلغی را بابت عوارض تابلو به شهرداری ها پرداخت کنند؟

برخی ادعا می کنند که بنابر رأی دیوان عدالت اداری، وصول عوارض تابلو ممنوع شده است. اما چرا کماکان برخی واحدهای صنفی مبالغی را از این بابت به شهرداری ها پرداخت می کنند؟ برای پاسخ به این سوال، باید به چند نکته توجه شود که توضیح آن خواهد آمد.

مجوز نصب تابلو:

هر واحد صنفی که می خواهد تابلویی را سر در واحد صنفی خود نصب کند، باید مجوز دریافت کند. این مجوز از سوی سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه صادر می شود.

نحوه دریافت مجوز نصب تابلو:

واحد صنفی، درخواست خود را به سازمان زیباسازی ارائه و مدارکی را ارائه می دهد. از جمله سند مالکیت یا اجاره نامه، پروانه کسب، پایان کار تجاری و فرم مخصوصی که اطلاعات تابلو در آن درج می شود. اعم از اینکه اندازه تابلو چقدر است؛ چه جنسی دارد، از چه فونتی در آن استفاده شده است. بعد از اینکه این مدارک ارائه می شود، مأمورین شهرداری از محل کسب بازدید میدانی به عمل می آورند.

در نهایت اگر:

اگر اطلاعات و مدارک ارائه شده با واقع مغایرتی نداشته باشند، شهرداری مجوز یکساله ای را صادر می کند. این مجوز می تواند بصورت سالانه تمدید شود.

تفاوت مجوز نصب تابلو با عوارض تابلو:

مجوز نصب تابلو با عوارض تابلو تفاوت دارد. به موجب آرای دیوان عدالت اداری، وصول عوارض تابلو ممنوع اعلام شد. منشأ قانونی این رأی چه بود؟ در برخی شهرها و در دوره چهارم شورای شهر تهران، مصوبه ای برای أخذ عوارض تابلو تصویب شد. این مصوبه با انتقادات و شکایاتی مواجه شد. نهایتاً این تصمیم ابطال شد. اما این مصوبه به نوعی بعداً اصلاح شد.

بنابراین:

 بعد از اصلاح تصمیم مذکور، مقرر شد که هر واحد صنفی می تواند صرفاً از یک تابلو که معرف فعالیت آن واحد باشد، به صورت رایگان استفاده کند. البته به شرط آنکه تابلو از ابعاد خاصی که شهرداری تعیین می کند، بیشتر نشود.

استثنائاتی وجود دارد که در آن صورت، باید عوارض تابلو پرداخت شود:
  1. اگر تابلو، برند یا علامت تجاری ثبت شده ای را تبلیغ کند؛
  2. اگر واحد صنفی زنجیره یا شعبه ای از واحد صنفی اصلی باشد؛
  3. اگر از بیش از یک تابلو استفاده شود. در اینجا حتی برچسب های پشت شیشه هم تابلو در نظر گرفته می شوند؛
  4. اگر واحد صنفی از تابلوهای ال ای دی (LED) استفاده کند.

این ها مواردی هستند که اگر واحد صنفی مشمول آن باشد، باید عوارض تابلو را بصورت سالانه بپردازد. البته تا زمانی که مصوبه شورای شهر تهران پابرجا باشد.

سخن آخر:
در صورت بی توجهی واحدهای محترم صنفی و صاحبین کسب و کار به شرایط مندرج در قانون جهت نصب تابلو و عدم پرداخت عوارض تابلو در موعد مقرر، هزینه ها و جریمه های سنگینی را متحمل خواهند شد.

 

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.