عدم تأمین کالا یا ارائه خدمت (تخلفات کسب و کارهای مجازی)

عدم تأمین کالا یا ارائه خدمات از جمله تخلفات کسب و کارهای مجازی است که جناب آقای سید علیرضا شکوهیان، کارشناس ارشد حقوق اقتصادی و پژوهشگر دوره دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی در این مورد صحبت خواهند نمود. همراه ما باشید.

یکی دیگر از تخلفات کسب و کارهای مجازی، عدم تأمین کالا یا ارائه خدمت است. این تخلف بیشتر زمانی اتفاق می افتد که قیمت آن کالا در بازار نوسان داشته باشد. در این حالت، وقتی قیمت کالا بالا می رود، کسب و کار اعلام می کند که آن کالا موجود نیست. یا اینکه امکان تأمین آن وجود ندارد و وجه دریافتی را نیز به خریدار برمی گرداند. اما آیا کار این قبیل کسب و کارهای مجازی قانونی است؟

تعلیق کسب و کار به چه قیمت:

در ویدئوهای قبلی، به تخلفاتی اشاره شد که اخطار کتبی را برای کسب و کارهای مجازی در پی دارد. اما در این ویدئو به مبحثی اشاره می شود که انجام آن، کسب و کار مجازی را تعلیق می کند. بنابراین، هم برای کسب و کار مجازی اهمیت دارد و هم برای مصرف کننده. عنوان این تخلف، عدم تأمین کالا یا ارائه خدمت است. البته در این خصوص، ماده (39) قانون تجارت الکترونیکی هم باید در نظر گرفته شود.

ماده (39) قانون تجارت الکترونیکی:

بررسی این تخلف، بدون در نظر گرفتن مقررات قانون تجارت الکترونیکی امکان پذیر نیست. اما ماده (39) این قانون، در خصوص عدم تأمین کالا و ارائه خدمت به چه نکاتی می پردازد؟ این ماده به سه حالت و سه صورت کلی اشاره و حکم آن را بیان کرده است. صورت اول این است که کسب و کار مجازی نمی تواند کالا را تأمین کند. بنابراین، وجه را به مصرف کننده پرداخت و قرارداد را فسخ می کند. در اینجا، وجه نیز باید فوراً پرداخت شود.

اما مسأله دیگر این است که:

صورت دوم عدم تأمین کالا و ارائه خدمت این است که کالایی که سفارش داده شده است، یک کالای کلی باشد. کالای کلی یعنی چه؟ کالای کلی به کالایی گفته می شود که شما با توجه به برخی اوصاف و ویژگی های آن، کالا را می خرید. یعنی، برای شما هر کالایی که در بیرون آن ویژگی ها را داشته باشد، کفایت می کند. در اینجا مصداق خاصی از آن کالا مدنظر شما نیست.

فرض بفرمایید:

 فرضاً، شما یک تلفن همراه از برندی خاص، با ویژگی ها و رنگ خاصی سفارش می دهید. برای شما هم مهم نیست که کدام تلفن همراه در بین هزاران تلفن همراه تحویل داده می شود. فقط مهم است که ویژگی های آن با آنچه که شما انتخاب کردید، همخوانی داشته باشد.

بعضی اوقات شرایط به گونه ای است که مصرف کننده می تواند صبر کند:

گاهی اوقات هم ممکن است امروز کالایی در بازار پیدا نشود، اما شما حاضرید منتظر بمانید. یعنی صبر کنید تا آن کالا در بازار یافت شود. در این حالت، کسب و کار مجازی به هیچ وجه نمی تواند قرارداد را به صورت یکطرفه فسخ کند. اگر چنین تخلفی از سوی کسب و کار مجازی انجام شود، خطر تعلیق آن را تهدید خواهد کرد.

اگر کسب و کار مجازی با علم به عدم تأمین کالا و ارائه خدمت، بازهم مبادرت به فروش آن می نماید:

حالت سوم این است که کسب و کار مجازی بداند که نمی تواند کالا را تأمین کند. با این حال اقدام به فروش آن به مصرف کننده نماید. در این صورت نیز مرتکب تخلف شده و شدیدترین ضمانت اجرا در این حالت بر او تحمیل می شود.

ضمانت اجراهای قانونی:

در صورت تخلف عدم تأمین کالا و ارائه خدمت کسب و کار مجازی به مجازات مقرر در قانون تجارت الکترونیکی محکوم می شود. این مجازات، بین 2 تا 10 میلیون تومان است. اما اگر کسب و کار مجازی بداند که نمی تواند کالا را تأمین کند، به حداکثر مبلغ محکوم می شود. از سوی دیگر، کسب و کار مجازی متخلف، برابر قانون و مقررات نظام صنفی تعلیق خواهد شد. 

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.