کدام دسته از اصناف مکلف به صدور صورتحساب الکترونیک می باشند؟

 صورتحساب الکترونیکی بدون شک یکی از مهم‌ترین اصطلاحاتی است که در قانون سامانه مؤدیان به کار می‌رود به این معنا که صورتحسابی ست دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات مندرج در آن در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌شود. در این ویدیو که توسط مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات و با همراهی مدرس محترم جناب آقای مرتضی حبیب زاده پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی تهیه شده به این موضوع پرداختیم.

v>

صورتحساب الکترونیکی همانطور که دیدیم طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، از تاریخ اجرایی شدن آن، تمامی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باید فاکتورهای فروش خودشان را در قالب صورتحساب الکترونیکی برای سامانه مؤدیان ارسال کنند. البته در حال حاضر این قانون دارای یک سری نکات مبهم است که نیاز به شفاف سازی دارد.

صورتحساب الکترونیکی به زبان ساده تر می توانیم بگوییم با فاکتورهای فروشی که قبلاً صادر می‌کردیم دو تفاوت اصلی دارند:

  • اول اینکه صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی است، که توسط سامانه مؤدیان به فاکتور تخصیص داده می‌شود، در حالیکه قبل از این مودیان مالیاتی فاکتورها را خودشان شماره گذاری می‌کردند.
  • دوم تمامی صورتحساب‌های الکترونیکی صادر شده در حافظه مالیاتی ذخیره می‌شوند، این در حالی است که فاکتورهای سابق به فرمت اصطلاحاً فاکتور رسمی بین فروشنده و خریدار رد و بدل می‌شده است.

البته همانطور که در توضیحات ویدیو گفته شد، این قانون در حال حاضر نکات مبهمی نیز دارد که در صورت اعلام هر گونه تغییر در این خصوص در ویدیوهای بعدی به تشریح آن خواهیم پرداخت.

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.