صراحت بیان در روابط کاری

صراحت بیان در روابط کاری و رک گویی از جمله کدهای رفتاری مهمی است که نقش بسزایی در ارتباطات روزمره دارد. در نوشتار قبل جناب آقای دکتر حمید فرهمند، دکتری مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه تهران به موضوع ایده پردازی در محیط کار پرداختند و اینک در مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات، با همکاری ایشان به موضوع صراحت بیان می پردازیم.

اهمیت صراحت بیان:

از مهم ترین مهارت های ارتباط موثر کلامی با دیگران، صراحت بیان یا به نوعی رک بودن است. در هر ارتباطی، رک گویی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به طور مؤثرتری عمل کنید. در واقع تنها با داشتن یک رفتار قاطعانه می‌توانید مسائل تعیین کننده و مهم در ارتباطات اجتماعی و روزمره خود را مطرح نمایید.

رک گویی  و صراحت بیان یعنی چه؟

صراحت بیان و رک گویی (frank) به این معنی است که فرد راحت نظرات و مواضع خود را در مسائلی که مربوط به اوست، بیان کند؛ به صورتی که باعث ناراحتی و جسارت به طرف مقابل نشود. پس با کمی دقت درمیابیم که این موضوع با بی ادبی تفاوت زیادی دارد.ما آزادیم رُک باشیم اما به هیچ وجه مجاز به گستاخ بودن نیستیم.

تفاوت بین صراحت بیان و بی ادبی:

تفاوت بین صراحت بیان (رک بودن) و بی ادبی، بسیار مهم بوده و مرز باریکی میان آنهاست که اگر از آن عبور کنیم، ناخواسته به دیگران توهین کرده و نه تنها باعث رنجش شدیم، بلکه ارزش خود را نیز پایین آوردیم. در شرایطی که افراد بهم اعتماد نکرده و با هم صادقانه صحبت نکنند، همکاری عملا غیرممکن می‌شود پس بیان نظر صادقانه در کمال ادب و احترام مهم 

تفکیک دو مفهوم صراحت بیان و خشونت:

مسئله مهمی که باید در سازمان رعایت کرد، ایجاد همین موضوع در روابط است. باید بین دو مفهوم تفکیک قائل شویم: عصبانیت و خشن بودن یا صراحت بیان و جدی بودن. این دو مفهوم مرز باریکی دارند که گاهی اوقات در سازمان ها و شرکت ها آنها را رعایت نمی کنیم. ما باید با صراحت بیان صحبت کنیم و بدون هرگونه مانعی حرف خود را بزنیم.

مانند اینکه:

اگر کسی کاری را از ما خواست که مخالف قوانین است، باید به راحتی و صراحتاً به او بگوییم. اما همزمان باید مراقب باشیم که به ورطه خشونت نیافتیم. پس، کد رفتاری امروز این است که فرق بین صراحت بیان و خشونت را بدانیم و رعایت کنیم. 

نکته مهم و اساسی در این باب این است که:

بدون صراحت بیان ارتباط بدون شك، يا قطع خواهد شد يا مخدوش و مبهم و ناسالم ادامه مي يابد. اگر نتوانيم منظور خود را راحت بيان نماييم طرف مقابل به اشتباه افتاده و به حدس و گمان متوسل مي شود و از واقعيت دور مي گردد. ابهام و عدم صداقت در ارتباطات انساني سرمنشاء بسياري از مسائل و مشكلات در ارتباطات فردي است.

و سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.

صراحت بیان