شرایط استخدام کارگران نوجوان برای واحدهای صنفی

همانطور که می دانیم، شرایط بکار گرفتن و استخدام کارگران نوجوان در قانون کار در نظر گرفته شده که دانستن این شرایط جهت استخدام برای اصناف لازم است در این پست با همراهی سرکار خانم سمیه عبدالوند، مشاور روابط کار و از اساتید محترم مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات به توضیح این شرایط می پردازیم.

استخدام و بکارگیری کارگران نوجوان:

در همین ابتدا بهتر است کمی بیشتر در مورد قانون و شرایط استخدام این قشر از کارگران بدانیم. بر اساس قانون کار ایران (ماده 79 قانون کار) بکار گماردن افراد زیر 15 سال ممنوع است. بنابراین کارگر نوجوان کارگری است که بین 15 تا 18 سال تمام سن داشته باشد. نوجوانانی که با توجه به شرایط معیشت خانواده مشغول بکار می شوند مورد حمایت قانون هستند در مقایسه با کارگران بزرگسال.

شرایط استخدام نوجوانان به عنوان کارگر:

واحدهای صنفی باید شرایط کار برای کارگران نوجوان را جدی بگیرند. اگر شما به عنوان یک واحد صنفی تمایل دارید کارگری را استخدام نمایید که سن او بین سنین 15 تا 18 سال است، حتماً باید در بدو استخدام و سالانه یک بار او را جهت انجام آزمایشات ویژه استخدامی به مراکز پزشکی مربوطه اعزام نمایید و فراموش نکنید که حفظ و نگهداری پرونده های پزشکی آنان بسیار اهمیت دارد.

اهمیت در نظر داشتن این شرایط برای کارگرانی که نوجوانند:

دلیل اینکه کارگران نوجوان باید توسط سازمان تأمین اجتماعی مورد آزمایش های پزشکی قرار گیرند این است که سلامت، قدرت کار کردن او و تناسب نوع کار با توانایی وی محرز گردد. این اقدام در جهت حمایت و نظارت به وضعیت جسمانی و سلامت آنهاست. بنابراین واحدهای صنفی به عنوان کارفرما باید با دقت و نظارت بیشتری این شرایط را در نظر داشته باشند.

از دیگر قوانین مهم حمایت از کارگران نوجوان:

۱. ساعات کار روزانه نوجوان نیم ساعت کمتر از ساعات معمول کارگران بزرگسال  است

۲. ارجاع کار اضافی به این نوع کارگران ممنوع است

۳. انجام کار در شب برای نوجوانان کارگر ممنوع است

۴. ارجاع کارهای سخت و زیان آور و خطرناک و حمل بار بیش از حد مجاز با دست و بدون وسایل مکانیکی برای کارگران نوجوان ممنوع است

۵. انجام کارهایی که برای سلامت یا اخلاق کارگر نوجوان زیان آور است به تشخیص وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ممنوع است.

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.