سونی، نام تجاری پیشگام

سونی(SONY)، نام یا برندی که در همه دنیا بسیار شناخته شده می باشد و کسی نیست که این نام را نشنیده باشد یا از محصولات آن استفاده نکرده باشد. تنوع بسیار بالای محصولات ارائه شده توسط این شرکت از سیستم های صوتی و تصویری گرفته تا تلفن های همراه امروزی و … این برند را در سراسر دنیا معروف نموده. بنیانگذاران سونی اولین شرکت ژاپنی با نوآوری های خارق العاده را تاسیس کرده بودند، که هر ساله اختراعات و محصولات جدیدی را در خط تولید خود قرار می داد.

تأسیس شرکت سونی نیز با داستان هایی همراه بوده که در ادامه خواهیم دید.در این ویدیو سرکار خانم سنبل بهمنیار مترجم کتاب سلاطین نام های تجاری و شف و مدرس شیرینی پزی مدرن به آن پرداخته، در برنامه های قبل در مورد برند فوری نسکافه صحبت شد و این بار در مورد برند سونی….

سونی (SONY) و ظهور آن:

سونی در جهان تحت عنوان نام تجاری پیشگام شناخته می شود. این شرکت یک شرکت خوشه ایی ژاپنی و چند ملیتی است که توسط آکیو موریتا و ماسارو ابیوکا در هفتم می سال 1946 و در ژاپن، اقدام به تأسیس این شرکت کردند. شرکت سونی در اصل یک شرکت تعمیر رادیو بود. از دهه 50 میلادی، تولید کالاهای خود با نام تجاری سونی را آغاز کرد. این شرکت، کالاهای تولیدی خود را «کالاهایی برای مردم» می داند. 

البته شاید برایتان جالب باشد که نام آنچه Morita و Ibuka دست به تاسیسش زدند از همان ابتدا سونی نبود و برای مدت ۱۲ سال، آنها تحت نام «توکیو تسوشین کوگیو» به فعالیت خود ادامه می دادند. سپس در سال ۱۹۵۸، تصمیم بر این شد که نام شرکت را به «سونی» تغییر دهند.

ابداعات و نوآوری ها:

اولین کالای تولید شرکت سونی، پلوپز بود. این شرکت در ادامه دست به ابداعات متعددی زد و البته در برخی از این ابداعات شکست خورد:

1-اولین رادیوی واقعاً ترانزیستوری؛

2-اولین تلویزیون تمام ترانزیستوری؛

3-اولین دستگاه ضبط ویدئویی رنگی؛

4-فرمت قالب بندی بتا مکس ویدئو (این ابداع با شکست مواجه شد).

انقلاب سونی، تولید واکمن بود. واکمن بعدها پرطرفدارترین کالای الکترونیکی تاریخ شناخته شد.

فعالیت چند وجهی:

سونی رابطه خوبی بین سخت افزار و محتوای آن برقرار کرد. همچنین، سونی اقدام به خرید چند شرکت در زمینه های مختلف کرد:

1-موسیقی سی بی اس ریکوردز (CBS Records)؛ 

2-خرید شرکت فیلم سازی و سرگرمی کلمبیا (Colombia Picture Entertainment)؛

3-راه اندازی شرکت فیلم سازی سونی (Sony Pictures Entertainment).

عدم اعتماد به تحقیقات بازاریابی:

سونی به عنوان یک پیشگام واقعی، بر تحقیقات بازاریابی تکیه نمی کرد. برای اینکه این موضوع را درک کنیم باید به این جمله موریتا دقت کنیم. «اعتقاد دارم که هیچ اندازه از تحقیقات بازاریابی نمی توانست به ما بگوید که اختراع واکمن، موفق خواهد بود. مردم نمی دانند که چه چیزی امکان پذیر است؛ ما می دانیم».

سونی در حال حاضر:

شرکت سونی در حال حاضر بهترین تولید کننده کنسول های بازی در جهان و یکی از بهترین سازنده های تلویزیون است. دوربین های سونی با کیفیت عالی عکسبرداری، یکی از پرطرفدار ترین محصولات سونی هستند. در کل شهرت سونی در حال حاضر به تلویزیون، کنسول بازی، دوریبن ها و سیستم های صوتی با کیفیت وی گره خورده است. شعارهای مشهور سونی Like No Other / Be Moved و Make Believe هستند.

همانطور که می دانیم در دنیای امروز برندهای دیگری هم هستند که امروزه در حال رقابت با سونی می باشند و نکته خوب اینجاست که این برند با ریشه های مستحکم و تولیدات موفق خود یکی از بهترین شرکت های حال حاضر دنیا است.

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.