سالم سازی بهداشت مواد غذایی

سالم سازی مواد غذایی طبق دستورالعمل وزارت بهداشت الزامی است. از این رو از شما دعوت می کنیم به ویدئوی جناب آقای سید سعید جعفری کارشناس بهداشت و درمان شبکه بهداشت شهرستان شمیرانات توجه فرمایید.

سبزيجات يكي از فسادپذيرترين محصولات كشاورزي هستند. اين محصول در مزرعه ممكن است با مدفوع حيوانات و يا جريان فاضلاب ها و غيره آغشته شود ، لذا به سادگي مي تواند انگل پذير باشند . بنابراين جهت جلوگيري از آثار نامطلوب  موارد فوق روش زير را ارائه مي كنيم.

روش سالم سازی موادغذایی و سبزیجات

مرحله اول: پاک سازی
در این مرحله میوه ها یا سبزی ها را با دقت و به خوبی پاک نموده تا گل ولای و مواد زاید و الیاف خراب و قسمت های گندیده آن به طورکامل برطرف شود و سپس در آب تمیز و سالم شستشو می دهیم. این اولین مرحله از سالم سازی است.
مرحله دوم: انگل زدایی
در این مرحله در یک ظرف با توجه به مقدار و حجم میوه یا سبزی پاک شده آب ریخته وسپس به ازای هر یک لیتر آب ۳ تا ۵ قطره مایع ظرف شویی اضافه نموده و به هم می زنیم و به مدت ۵ دقیقه میوه وسبزی را به طور کامل در کفاب قرار داده و دوباره میوه ها یا سبزی ها را باآب تمیز و سالم شستشو داده تا تخم انگل ها جدا شود.
مرحله سوم: ضدعفونی
 در این مرحله برای از بین بردن میکروب های بیماری زا و سالم سازی به ازای هر ۵ لیتر آب به مقدار یک گرم پودر پرکلرین درظرف آب ریخته و صبر می کنیم تا خوب حل شود و سپس به مدت ۵ دقیقه میوه یا سبزی های انگل زدایی شده را درآن قرار می دهیم. اگر پرکلرین در دسترس نباشد می‌توانید از یک قاشق مرباخوری آب ژاول ۱۰ درصد یا ۲ قاشق مرباخوری آب ژاول ۵ درصد استفاده کنید. ضمنا سایر گند زداهای موجود در بازار که دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند نیز قابل استفاده اند که در این‌گونه موارد باید مطابق دستورالعمل مندرج بر روی بسته‌بندی اقدام کرد.
مرحله چهارم: آبکشی یا شستشوی نهایی
دراین مرحله پس از انجام ضدعفونی میوه ها یا سبزیجات، آن ها را دوباره در ظرف آب تمیز و سالم ریخته تا باقی مانده محلول پرکلرین یا مواد ضدعفونی از میوه یا سبزی ها جدا شود. پس از شستشوی نهایی با اطمینان می توان میوه ها یا سبزی ها را میل نمود.

 

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.