رمز ارزها، اصناف و آینده صنعت پرداخت

موضوع رمز ارزها موضوع مهمی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و ابهامات زیادی را به وجود آورده. کسب و کارها نگران آینده هستند و نمیدانند باید منتظر چه چیزی باشند. از این رو اتاق اصناف شهرستان شمیرانات به همت مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی برای رفع این ابهامات بر آن شد تا نشستی با محوریت رمز ارزها، اصناف و آینده صنعت پرداخت برگزار نماید.

حاضرین جلسه:

جناب آقای حسین طاهرمحمدی؛ رییس اتاق اصناف شهرستان شمیرانات و دبیر هیأت رییسه اتاق اصناف ایران

جناب آقای مهندس علیرضا زجاجی؛ مدیرعامل بنیاد بلاکچین سور و نایب رییس کارگروه آموزش و پژوهش انجمن بلاکچین ایران

و جناب آقای حامد ادریسیان؛ مدیر حقوقی هلدینگ پدیده شیمی پایدار و پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی

سیر تکامل و تاریخچه پول:

پول یکی از مهم­ترین اختراعات بشری، که از زمان تشکیل جوامع بشری، انسان­ها برای تامین نیازهای خود و تعیین ارزش کالا یا … به آن نیاز داشتند که شروع آن مبادله کالا به کالا بود و پس از آن به تدریج در نقاط مختلف جهان، سکه های طلا و نقره مبنای محاسبات و ارزش­گذاری کالاها قرار گرفت. چیزی نگذشت که جای خود را به اسکناس داد و پس از آن کارتها و پول الکترونیکی آمدند.

رمز ارزها در دنیای امروز:

اکنون بحث داغ این روزها رمز ارزها هستند، که با گسترده شدن تجارت بین جوامع و گسترش روزافزون فناوری‌های مختلف بشکل ارزش و اعتبار ایجاد شد واصلاً عجیب نیست که بگوییم نسل بعدی پول همین رمز ارزها خواهند بود! این پول جدید، پدیده ای است که زاده فناوری بوده و تحت نظارت هیچ بانک مرکزی نیستند.

بلاک چین (Blockchain) چیست، چطور کار می‌کند و چه کاربردهایی دارد؟

بلاک چین یا همان زنجیره بلوکی ترکیبی از  Block( بلوک) و Chain (زنجیره)، فناوریِ انقلابی که سیستمی برای ثبت و ضبط داده‌هاست. به زبان ساده، بلاک چین نوعی سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است وتفاوت آن با سیستم‌های دیگر اینست که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته شده و به همین دلیل این نوع معاملات دارای شفافیت بالایی بوده و رمز ارزها بر مبنای همین سیستم ایجاد شدند.

میزان امنیت سیستم رمز ارزها:

 با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، جعل، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً وجود نداشته و پادشاه ارزهای دیجیتال بیت کوین، و بزرگترین رمز ارزها مانند اتریوم و … از این راهکار برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران استفاده می نمایند.

کابردهای فناوری بلاک چین:

اولین و معروف‌ترین کاربرد فناوری بلاک چین یا زنجیره بلوکی در تراکنش‌های بیت‌کوین در سال 2009 اتفاق افتاد، که الهام بخش ایجاد سایر رمز ارزهای پایه crypto currency  گردید. پس از آن در زمینه های دیگری همچون پول دیجیتال، قرارداد هوشمند، اوراق بهادار، ثبت و نگهداری سوابق، اینترنت اشیا و رأی گیری های دیجیتال مورد استفاده قرار گرفت.

دستگاه های خودپرداز رمز ارزها:

رمز ارزها و در رأس آنها “بیت کوین” مانند سایر پول­ها برای نقد شدن، نقل و انتقال دستگاه ­های خودپردازی دارند که کار را بسیار آسانتر کرده. به این دستگاه‌ها BTM می گویند. خودپرداز بیت کوین(Bitcoin ATM) یک صرافی اتوماتیک بشکل کیوسکی کوچک است که به افراد امکان خرید بیت کوین با پول نقد یا کارت اعتباری و یا برعکس، فروش آن را می‌دهد. 

خودپردازهای رمز ارزها در کشورهای مختلف:

دستگاه های خودپرداز رمز ارز بیت کوین امروزه در کشورهای مختلف رواج یافته اند.مثلا در امریکا 50524 دستگاه BTM وجود دارد. نخستین دستگاه در سال 2013 در ونکوور کانادا آغاز به کار کرد. اکنون در ایران نیز 2 دستگاه رونمایی شده اند. شاید عجیب باشد اما اگر بخاطر داشته باشید، سالهای قبل، زمانی که دستگاه های خودپرداز( ATM) ظهور یافتند به همین اندازه عجیب و غیرقابل باور بودند.  

دستگاه های نظارتی و نگرانی هایشان در مورد این صنعت:

نگرانی هایی که دستگاه های نظارتی کشورمان در حال حاضر در بحث رمز ارزها دارند؛ خروج ارز از کشور، به خطر افتادن حیات بانک ها از طریق کارمزدها زیرا در رمز ارزها افراد خودشان بطور مستقیم و بدون واسطه گری بانک شرکت دارند، پس با صفر شدن تقریبی کارمزد بانک به عنوان یکی از ارکان اصلی تقریبا حذف خواهد شد و در نهایت تأمین مالی تروریسم.

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.