خانه های گران قیمت و مالیات بر آن ها

خانه های گران قیمت یا همان لوکس، مطابق قانون در صورت داشتن یکسری شرایط می بایست مالک این خانه ها مالیات بپردازد. در این خصوص از شما دعوت می کنیم به ویدئویی از جناب آقای مرتضی حبیب زاده پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهیدبهشتی توجه نمایید. ما در اصناف پلاس همواره به دنبال پاسخگویی و رفع معضلات و ابهامات واحدهای صنفی و کسب و کارهای محترم هستیم. تمامی محتواهای این سایت بر همین اساس تولید و منتشر می گردند.

مالیات بر خانه های گران قیمت در قانون بودجه پیش بینی شده است. هم در قانون بودجه سال 1400 و هم در قانون بودجه سال 1401 در این خصوص صحبت شده و به آن پرداخته شده است. اگر خانه های مسکونی، آپارتمان ها و باغ ویلاها ارزش واقعی بیش از 15 میلیارد تومان باشد نسبت به مازاد 15 میلیار تومان باشد، مالیاتی معادل 0/2 درصد اخذ می گردد.

هر خانه به صورت جداگانه و کاملاً مجزا مالیات آن ها محاسبه می گردد:
اگر شخصی 4 خانه 14 میلیارد تومانی داشته باشد هیچ یک از این خانه ها مشمول مالیات نخواهد شد. این طور نیست که ارزش تمامی خانه های متعلق به یک شخص با هم جمع شود و سپس به جمع مبالغ مشخص شده مالیات تعلق بگیرد.
این مالیات فقط در خصوص آپارتمان ها، باغ ویلاها و اماکن مسکونی است:

تمامی واحدهای مسکونی و باغ ویلاها، مشروط بر آنکه ارزش عرصه و اعیان آن ها، بیش از 150،000،000،000 ریال (معادل 15 میلیارد تومان ) باشد، مشمول مالیات بر خانه های لوکس 1401 می شوند.

منظور از باغ ویلا، مکان هایی است که در عین حال که بر حسب مجوز صادره، به عنوان باغ شناخته شده، پروانه ساختمان، به منظور ساخت ویلا نیز در آن، از سوی دهیاری یا شهرداری مربوطه، صادر شده است.

به واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که در حال ساخت هستند، مالیات بر خانه های لوکس، تعلق نگرفته؛ لذا، مالکین این املاک، از پرداخت مالیات بر خانه های لوکس، معاف خواهند بود

در صورت انتقال مالکیت ملک، مالیات بر خانه های لوکس 1401، بر عهده مالکی است که از ابتدای سال 1401، مالک واحد مسکونی یا باغ ویلای مشمول مالیات شده باشد.

سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.