حداقل الزامات قراردادهای کاری

حداقل الزاماتی که در قراردادهای کاری باید در نظر گرفته شده و رعایت گردد مسئله ایست که شاید بسیاری از افراد به دلیل نداشتن اطلاع کافی از آن در این زمینه با مشکلاتی مواجه شده باشند. از اینرو شرح آن را لازم دانستیم. در پست قبل در مورد تبعات نداشتن قرارداد گفتیم و اکنون استاد محترم مرکز آموزش اتاق اصناف جناب آقای رحم خدا به این موضوع می پردازند.

مهمترین توصیه مشاوران اداره کار به کارفرمایان:

یکی از مهمترین نکات و توصیه هایی که مشاوران اداره کار به کارفرمایان محترم دارند و قبلا نیز به آن اشاره گردیده، این است که زمانی که شما کارگری یا فردی را با هر عنوانی استخدام می کنید، از همان ابتدا باید یک قرارداد کار کتبی بین دو طرف منعقد شده و به امضاء برسد. البته در این خصوص و تبعات نبود قراردادهای کار کتبی نکات مهمی بیان شد.

استفاده از نمونه برای قراردادهای کاری:

برخی از کارفرمایان برای قراردادهای کاری خود به برخی وب سایت های اینترنتی مراجعه کرده و از نمونه هایی که در آنها وجود دارند استفاده می نمایند (که البته خود این بازهم بهتر از نبود قرارداد است). اما در قانون کار یکسری حداقل الزامات برای انعقاد قرارداد کار صحیح و درست تعیین شده که شما بعنوان کارفرما باید این حداقل الزامات را رعایت و لحاظ فرمایید.

اولین نکته:

نخستین نکته مهم که باید در مورد قراردادهای کاری در نظر گرفته شود، بخش مشخصات دقیق طرفین قرارداد است. به این معنی که مشخصات هر دو طرف کارگر و کارفرما(چه شخص باشد و چه شرکت یا …) اعمم از آدرس، کد ملی یا شناسه ملی، شماره های تماس و … بصورت دقیق و صحیح در متن درج گردد.

دومین نکته:

نکته دوم در قراردادهای کاری اینست که نوع کار و حرفه ای که فرد استخدام شده (کارگر) در محل کار یا کارگاه شما قرار است به آن مشغول شود، باید بطور دقیق مشخص گردد. گاهی برخی از کارفرمایان در این بخش از اسامی کلی مانند “کارگر،همکار یا کارمند مثلا اداری” استفاده می نمایند که درست نیست. برای مثال اگر نیرو استخدامی حسابدار یا در امور حمل و نقل است یا.. باید ذکر شود.

نکته قابل توجه:

این است که عنوان شغل فرد باید بیان گردد چرا که حتی بیمه فرد نیز مطابق و براساس آن محاسبه شده و در نظر گرفته می شود.

سومین نکته:

موردی که بسیاری از کارفرماها رعایت می کنند اما متاسفانه بصورت ناقص، بحث حق السعی و یا همان حقوق و دستمزد کارگر است. همراهان عزیز بهتر توجه نمایند که حقوق کارگر با باید بصورت تفکیکی و با جزئیات اعمم از روزانه، ساعتی، ماهانه یا هفتگی همراه با کلیه مزایا، حق مسکن و خوار و بار، پایه سنوات یا… براساس قوانین و مقررات موجود در متن قراردادهای کاری آورده شود.

باید بدانید که:

در نظر داشتن و ذکر این موارد جهت پرداخت، در متن قراردادهای کاری به شما کمک می کند که بعدها در اختلافاتی که ممکن است پیش آید بتوانید ثابت کنید که چه میزان از این مزد دستمزد پایه یا ثابت شخص بوده و چه میزان مزایا.

نکته چهارم:

اینکه در قراردادهای کاری باید حتماً ساعات کاری افراد، تعطیلات چه رسمی و چه توافقی، مرخصی ها که در متن قانون به صراحت آمده(اعم از استعلاجی و استحقاقی یا…) حتماً بطور دقیق بیان شود. ساعات کاری در طول هفته طبق قانون کار از 44 ساعت نباید تجاوز نماید(حال به هر شکلی که می خواهد تقسیم بندی شود).

نکته پنجم:

محل انجام کار یعنی آدرس دقیق آن محل یا همان کارگاه(و یا یک شعبه ای از دفتر کارتان اگر وجود داشته باشد) را باید حتماً بصورت دقیق در متن قراردادهای کاری آورده شود.

ششمین نکته:

تاریخ انعقاد قرارداد و مدت آن قرارداد است. برخی از قراردادها ممکن است مدتشان دائمی باشد که بحث آن جداگانه است، یا چیزی به نام تاریخ درج نمی شود و یا اینکه دقیقاً عنوان دائمی نوشته می شود. اما در عمده قراردادهای کاری چون مدت آنها معین یا موقت است، این مورد باید ذکر گردد. مثلاً برای کاری کارفرما قراردادی 6 ماهه یا 3 ماهه می نویسد. پس نوشتن مدت بسیار مهم است.

مورد هفتم:

این مورد به شرایط فسخ در قراردادهای کاری می رسیم. یکسری از شروط حَسَب قانون معین و مشخص است مانند بازنشستگی فرد که دیگر مدت قرارداد تمام شده است یا مثلاً استعفای طرف کارگر و امثالهم که همگی باید در متن آورده شوند به این دلیل که در صورتیکه چنین درخواستی برای استعفاء پیش آمد به رسمیت شناخته شود از سوی طرفین.

مورد هشتم:

این نکته به این موضوع اشاره دارد که گاهی در مواردی که عرف و عادت برخی مشاغل یا کارگاه ها است بطور مثال شما دارای شرایطی هستید که ناچار هستید به مأموریت بروید، پس درج این مورد در بندهای قراردادهای کاری شما بعنوان کارفرمایی که چنین شرایطی را دارد الزامی است.

و نکته پایانی :

این که در برخی شرایط نیاز به اضافه کاری است، اگر شما کارفرمایی هستید که چنین شرایطی را دارید باید حتماً این مورد در متن قراردادهای کاری شما ذکر گردد. حتی گاهی یکسری توافقات نیز باید در مورد آن انجام شود مثلاً ساعات مجاز اضافه کاری یا …. که تمامی این نکاتی که در این پست بیان شد باید با دقت بررسی شده و حتماً ثبت گردند.

و سخن آخر: 

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.