تولید محتوا بصورت قانونی

تولید محتوا بصورت قانونی، یکی دیگر از موارد مهمی است که توجه به آن برای کسب و کارها خصوصا جهت حضور پررنگ تر در فضای مجازی مورد نیاز دنیای امروز امری ضروری است. اما بهتر است اول از همه بدانیم تولید محتوا یعنی چه؟ تولید محتوا (Content creation) به معنی فرآیند تولید ایده‌های موضوعی محسوب می‌شود که برای خریداران شما جذاب است. محتوا به هر چیزی که برای افراد قابل درک است و در بستر کانال های دیجیتال یا غیر دیجیتال قابل انتشار هستند محتوا گفته می شود.

در این ویدیو سرکار خانم عارفه محمدی مقدم پژوهشگر کارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری، از دانشگاه سراسری قم در خصوص این که چطور قانونی تولید محتوا کنید، مطالب و نکات کلیدی مهمی ارائه خواهند نمود که با هم میبینم.

تولید محتوا و مزایای آن:

 بد نیست بدانیم که هر کسب‌وکاری می‌تواند از روش محتوا کمک بگیرد اما فعالیت در همه کانال‌ها و بسترها ضروری نیست.تولید و بازاریابی محتوا مزیت‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آنها موارد زیر است:

  • می‌توانید از خود محتوا کسب درآمد کنید.
  • برای محصول یا خدمات شما مشتری می‌آورد.
  • یک روش کم هزینه است.
  • کمک به ایجاد شهرت، اعتماد و اعتبار می‌کند.
  • نتایج و عملکرد آن به راحتی قابل تحلیل است.
  • در وفادارسازی مشتریان تاثیرگذار است.
تولید محتوا و مالکیت آن:

تولید محتوا همواره هزینه های زیادی را برای تولیدکننده آن به همراه دارد. تولید محتوا می تواند در قالب تهیه تصویر، تولید قطعه ای موسیقی، ویدئو، نوشتن متن یا یادداشت صورت پذیرد. در اینجا هم فرد تولیدکننده مالک عکس ها، فیلم ها، نوشته ها و موسیقی های تولیدشده خواهد بود. اما این مالکیت چه مزایایی برای او دارد؟ این مالکیت از جنبه های مختلف، بسیار شبیه به مالکیت شما بر اموالتان است.

مثلاً، مالکیت شما بر عکس هایی که از محصولاتتان گرفته اید، بسیار شبیه به مالکیت شما بر منزلتان است.وقتی شما خانه ای را می خرید و این خانه به ملکیت شما در می آید، دو مزیت مهم برای شما دارد.

مزیت اول این است که در چارچوب قانون، می توانید هرگونه دخل و تصرفی در ملک خود نمایید. از سوی دیگر، می توانید ملک خود را به دیگری منتقل کنید یا به انحاء مختلف از آن استفاده کنید. مزیت دوم مالکیت آن است که شما می توانید مانع استفاده و بهره برداری دیگران از ملک خود شوید. در حقوق مالکیت فکری نیز (بعضاً با قیود و محدودیت هایی) چنین است. شما می توانید از تصاویر، فیلم ها و موسیقی ها و متن هایی که نوشته اید، بهره برداری کنید. ضمناً می توانید مانع از بهره برداری دیگران از این آثار شوید.

مبنای قانونی:

قوانین مهمی در راستای حمایت از مالکیت های فکری به تصویب رسیده اند. اما دو قانون بسیار مهم وجود دارد که می تواند برای واحدهای صنفی بسیار حائز اهمیت باشد. اولین قانون، قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان است. در ماده (2) این قانون، آثار مورد حمایت مورد اشاره قرار گرفته اند. اما نکته مهم آن است که اشاره ای به قالب و شکل این آثار نشده است.

بنابراین، این قانون می تواند به آثار شما در قالب های دیجیتالی هم تسری یابد. البته ماده (62) قانون تجارت الکترونیکی هم به اختلاف نظرها خاتمه داده و صراحتاً به این موضوع اشاره کرده است.

آیا برای اینکه آثار تولیدشده حمایت شوند، باید ثبت شوند یا مجوز بگیرند؟

ماده (21) قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان، به موضوع ثبت اثر اشاره کرده است. این ماده به پدیدآورندگان آثار اجازه داده تا آثار خود را در مراکز مشخصی ثبت کنند. اما نکته قابل توجه این است که ماده مورد اشاره، صرفاً به اختیار پدیدآورنده اثر اشاره می کند. بنابراین، پدیدآورنده اثر اجباری به ثبت اثر ندارد. حتی در صورت عدم ثبت اثر، باز هم از آن حمایت خواهد شد.

اما اگر ثبت اثر تأثیری در حمایت از آن ندارد، پس فایده آن چیست؟ ثبت اثر می تواند اماره و نشانه ای بر تقدم خلق اثر باشد. بنابراین، اگر اثری به ثبت رسیده باشد، ابتدائاً شخص ثبت کننده مالک اثر شناخته می شود. البته، همواره امکان اثبات خلاف آن وجود دارد.

با توجه به مطالبی که اشاره شد، هر شخصی که بخواهد از آثار شما استفاده کند، باید از شما اجازه بگیرد. در غیر این صورت، شما می توانید از آن شخص در مراجع قضایی شکایت کنید.

و در نهایت سخن آخر:

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.