تداخل صنفی از جمله مباحثی است که در ماده (28) قانون نظام صنفی به آن پرداخته شده است. در این ویدئو به سؤال مهم پاسخ می دهیم که آیا فعالیت در فضای مجازی در کنار فضای سنتی مشمول عنوان تداخل صنفی می گردد یا خیر؟ در این خصوص از شما دعوت می کنیم به ویدئوی پیش رو از جناب آقای سید علیرضا شکوهیان، پژوهشگر دوره دکتری حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی توجه فرمایید.

تداخل صنفی در قانون نظام صنفی:  

بند الف ماده 28 قانون نظام صنفی، به موضوع تعطیلی موقت واحد صنفی بدلیل تداخل صنفی اشاره دارد.

تعریف تداخل صنفی:

تداخل صنفی یعنی اشتغال به شغل دیگری در محل کسب، غیر از آنچه که در پروانه کسب درج شده است. به عنوان مثال، ممکن است فردی پروانه کسب مشاوره املاک أخذ کرده باشد. این شخص اگر در کنار فعالیت خود به مشاوره خودرو مبادرت ورزد، متخلف است. در این صورت، حسب مورد، بر اساس ماده 28 قانون نظام صنفی، واحد صنفی متخلف موقتاً تعطیل خواهد شد.

فعالیت در فضای مجازی و تداخل صنفی:

آیا فعالیت در فضای مجازی در کنار فعالیت واحد صنفی در فضای حقیقی، تداخل صنفی تلقی می شود؟ ممکن است یک واحد صنفی، سایتی برای عرضه محصولات خود راه اندازی کند. یا ممکن است از ظرفیتی که دیگر کسب و کارهای مجازی در اختیار آن می گذارند، استفاده کند. (برخی کسب و کارهای مجازی فضایی را ایجاد می کنند تا واحدهای صنفی بتوانند محصولات خود را عرضه کنند). باید اشاره شود که پاسخ به سوال، در هر دو فرض منفی است.

نکته مهم:

در بحث تداخل صنفی، یک نکته بسیار مهم وجود دارد که بعضاً مغفول مانده است. اشتغال به شغل دیگر باید در همان محل کسب اتفاق افتد. باید فعالیت واحد صنفی در فضای مجازی را از فعالیت فیزیکی او تفکیک کنیم. اگر فردی در فضای مجازی هم فعالیت کند، باید برای فعالیت خود پروانه کسب بگیرد. مرجع صدور پروانه نیز اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی است. در واقع، فرد صنفی دو محل فعالیت دارد و فعالیت او در فضای مجازی، موجب تداخل صنفی نمی شود.

مثال:

فردی برای راه اندازی فروشگاه عرضه مواد غذایی، از اتحادیه شهرستان محل فعالیت، پروانه کسب گرفته است. این فرد علاوه بر فروش حضوری، محصولات خود را در فضای مجازی هم عرضه می کند. (فرقی ندارد که سایت خود او باشد یا اینکه او صرفاً تأمین کننده محصولات سایت متعلق به دیگری باشد). آیا اتحادیه شهرستان می تواند بدلیل فروش محصولات در فضای مجازی (در کنار فروش حضوری) با او برخورد کند؟ خیر. این فرد دو محل برای فعالیت دارد. بنابراین، فعالیت او در فضای مجازی، ارتباطی با فعالیت او در محل فیزیکی ندارد.  

سخن آخر:
مسأله فعالیت اقتصادی در فضای مجازی به جهت نو بودن آن برای کسب و کارها و واحد های محترم صنفی، مسائل و ابهامات بسیاری را بوجود آورده است. از این رو اصناف پلاس در قالب موضوعات و عناوین مختلف، به بیان ابهامات و مشکلات در خصوص فعالیت اقتصادی در فضای مجازی می پردازد. همراه ما باشید.
 
از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم:

اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.