تبلیغ خلاف واقع

تبلیغ خلاف واقع از جمله تخلفاتی است که قانون گذار در قانون نظام صنفی از آن صریحاً یاد کرده و برای آن ضمانت اجرا در نظر گرفته است. از شما دعوت می کنیم به ویدئوی جناب آقای تقی زاده، کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه شهیدبهشتی توجه فرمایید. 

در ادامه بررسی تخلفات مشمول فصل هشتم قانون نظام صنفی، در این عنوان، به تخلف تبلیغ خلاف واقع خواهیم پرداخت. بر هیچ یک از ما پوشیده نیست که امروزه تبلیغات چه تأثیر شگرفی بر حوزه کسب و کار دارد. اگر به درستی از اصول تبلیغات پیروی شود، به راحتی می توان محصولات خود را معرفی و فعالیت خود را توسعه داد. پیروی نکردن از اصول حاکم بر تبلیغات نه تنها اثربخش نیست، بلکه بعضاً زیان هایی را برای ما به همراه دارد.

در چه صورت تبلیغ خلاف واقع محقق می شود:

محصولات یک تولیدکننده، توزیع کننده و ارائه کننده، ویژگی های کمی و کیفی خاصی دارد. اگر در تبلیغ آن محصول، به ویژگی اشاره شود که جزو ویژگی های محصول نیست، با تبلیغ خلاف واقع مواجهیم. 

 

مثال:

شخصی فروشده ساعت است. او می خواهد برای محصولات خود تبلیغی انجام دهد و اجناس خود را معرفی کند. ممکن است ساعتی که ضدآب نیست، ضدآب معرفی شود. این امر باعث می شود که تخلف تبلیغ خلاف واقع محقق شود.

 

ضمانت اجراهای قانونی:

ضمانت اجرایی که برای تخلف تبلیغ خلاف واقع در نظر گرفته شده، در ماده (68) قانون نظام صنفی بیان شده است. اصل تخلف در تبصره (2) ماده (17) مورد اشاره قرار گرفته و ضمانت اجرای آن در ماده (68). 

با توجه به مراتب تکرار تخلف، ضمانت اجرا متفاوت خواهد بود:

اگر در مرتبه اول تخلف تبلیغ خلاف واقع انجام شود، واحد صنفی 3 میلیون ریال جریمه خواهد شد. در مرتبه دوم، واحد صنفی به پرداخت 7 میلیون و 600 هزار ریال محکوم خواهد شد. در مرتبه سوم نیز واحد صنفی مکلف به پرداخت 15 میلیون ریال خواهد بود. البته با توجه به ماده (74) قانون نظام صنفی، امکان تعدیل مجدد این ارقام هم وجود دارد.

 

تفاوت بین تخلف تبلیغ خلاف واقع و تقلب:

تفاوت بین تخلف تبلیغ خلاف واقع و تقلب چیست؟ در هر دو این تخلفات، واحد صنفی ویژگی هایی را بیان می کند که در آن کالا یا خدمت وجود ندارد. یکی از تفاوت ها این است که تخلف تبلیغ خلاف واقع، از طریق رسانه یا در حکم آن ارتکاب می یابد. به عنوان مثال، استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی، تبلیغ در صدا و سیما، شبکه های اجتماعی و دیگر رسانه های موجود. البته قاضی نهایی عرف است: یعنی هر آنچه که عرف به آن تبلیغ اطلاق کند.

در تخلف تقلب، عمدتاً تبلیغاتی انجام نمی شود:

در تخلف تقلب بر خلاف تخلف تبلیغ خلاف واقع، تبلیغاتی انجام نمی شود. فرد کاری را انجام نمی دهد که به آن تبلیغ کالا گفته شود. صرفاً ویژگی ها برشمرده می شوند. مخاطبین من در اینجا نسبت به فرضی که تبلیغ انجام می شود، محدودتر هستند. بنابراین، در اینجا باید سه رکن وجود داشته باشد. تعداد مخاطبین کم باشد، عرفاً به این نوع معرفی کالا تبلیغ گفته نشود و صرفاً ویژگی کالا (برخلاف واقع) برشمرده شود. در این صورت، با تخلف تقلب روبرو خواهیم بود.   

سخن آخر:

 

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.