تبلیغات در فضای مجازی

تبلیغات در فضای مجازی که این روزها و با شرایط فعلی دنیای امروز، خصوصاً وضعیت بیماری همه گیر “کووید 19” که بسیاری را خانه نشین نموده بسیار پر طرفدار شده است، جزو شیوه های نوین و پربازده معرفی کالا و محصولات و یا خدمات کسب و کارها می باشد. این روش در صورتی کارآمد خواهد بود که آشنایی کامل با فضای مجازی وجود داشته باشد و اهمیت تبلیغات و بازاریابی و همچنین نحوه تبلیغات در این فضا را دریافته باشیم.

همانطور که می دانیم با شرایط پیش آمده کنونی در دو سال گذشته بسیاری از کسب و کارها به دلیل عدم حضور و ریزش زیاد مشتریان دچار آسیب جدی شدند و چه بسا از بین رفتند. در چنین شرایطی بود که فضای مجازی و اهمیت و تاثیر تبلیغات در این فضا خود را نشان داد و به داد واحدهای صنفی و صاحبان کسب و کار جهت معرفی بهتر و افزایش فروش رسید.

در این برنامه جناب آقای سید امیرحسین حسینی، نویسنده و پژوهشگر رسانه در خصوص اینکه چطور در دنیای مجازی تبلیغ کنیم توضیحاتی را ارائه می فرمایند که با هم خواهیم دید.

مهم ترین اصل در تبلیغات:

ما در دنیایی زندگی می کنیم که تبلیغات، زندگی ما را احاطه کرده است. خواه ناخواه با حجم زیادی از تبلیغات روبرو هستیم. مهمترین اصل در تبلیغات مخاطب است. هرچه مخاطب تبلیغات شما بیشتر باشد، شما هم باید هزینه بیشتری را بپردازید و هم اثرگذاری آن بیشتر است. در صدا و سیما هم این طور است. وقتی شما بخواهید در میان برنامه ای پربیننده تبلیغ کنید، باید هزینه بیشتری را بپردازید. تبلیغات بنا دارد تا سه موضوع را جذب کند. موضوع اول پول است. موضوع دوم زمان است و نهایتاً موضوع سوم توجه مخاطبین است.

انواع تبلیغ:

چند نوع تبلیغ وجود دارد. به یک اعتبار، تبلیغات به تبلیغ آشکار و نهان تقسیم می شود. در نوع اول، یک محصول یا خدمت، آشکارا تبلیغ می شود. اساساً آنچه فرد مشاهده می کند، تبلیغ یک کالا یا خدمت است. در تبلیغ نهان یا نهفته، محصول یا خدمت در قالب یک موضوع دیگر مطرح می شود. به عنوان مثال، صفحه ای در اینستاگرام محتوای طنز ارائه می دهد. این صفحه در میان برنامه های طنز خود، ممکن است محصول یا خدمتی را نیز تبلیغ کند.

نوع دیگری از تبلیغ نیز وجود دارد که به آن تبلیغ چندمرحله ای گفته می شود. در تبلیغ چندمرحله ای، ذهن مخاطب درگیر می شود. به عنوان مثال، اول کلمه ای به مخاطب نشان داده می شود. سپس، کلمات دیگر در کنار این کلمه قرار می گیرند و معنای مدنظر را می رسانند. این نوع تبلیغ، ذهن مخاطب را درگیر می کند و اثرگذاری بالایی دارد. این روش نیز مانند انواع تبلیغات دارای مزایا و معایبی است که در زیر به چند مورد آن اشاره می نماییم. 

برخی از مزایای تبلیغات در فضای مجازی:
  • پیدا کردن یک جایگاه در بازار به عنوان یک کسب و کار شناخته شده
  • برقراری ارتباط موثر
  • توسعه کسب و کار
  • کاهش هزینه های تبلیغات
  • افزایش سرعت تبلیغات
  • بررسی و مدیریت از راه دور
معایب تبلیغات در فضای مجازی:
  • عدم دسترسی همه افراد به اینترنت و فضای مجازی
  • عدم دسترسی به ماهیت اجناس و کالا های ارائه شده
  • امکان سواستفاده و کلاهبرداری برخی افراد با نام برند
  • عدم بازدهی کافی در برخی شرایط

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.