تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم

تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم موضوع مهمی است که سازمان امور مالیاتی همه ساله در جهت رونق بخشیدن و حمایت از برخی صاحبان مشاغل و کسب و کارهای کوچک در نظر گرفته و به این ترتیب شرایط استفاده از معافیت‌های مالیاتی و یا مالیات مقطوع را اعلام می‌نماید. به همت مرکز آموزش اتاق اصناف شهرستان شمیرانات در این پست جناب آقای مرتضی حبیب زاده پژوهشگر دوره دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی به آن می پردازند.

تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم:

تبصره ماده 100، هر سال برای برخی از گروه‌های شغلی و یا صاحبان مشاغل تسهیلاتی در نظر می‌گیرد؛ به این صورت که هرگاه درآمد حاصل از فروش (کالا یا خدمات) برای این گروه در یک سال مالیاتی کمتر از سقف معین از سوی این سازمان باشد، از انجام بخشی از تکالیف مالیاتی معاف خواهند بود. مالیات این دسته از مودیان به صورت مقطوع تعیین و وصول می‌شود.

تبصره ماده 100 یا توافق:

در واقع همانطور که گفته شد به زبان ساده تر به این معناست که واحد صنفی برای مثال برای عملکرد سال 1400 خود، مالیاتی با ضریبی بیشتر از مالیات سال قبل آن یعنی 1399 پرداخت می کند و دیگر نیازی به ارسال اظهرنامه مالیاتی و یا ارائه اسناد و مدارک درآمدی و هزینه ایی خود ندارد. ممیّز مالیاتی نیز حق ندارد عملکرد مالیاتی وی را مورد حسابرسی قرار دهد.

حد نصاب استفاده از تسهیلات تبصره ماده 100:

تبصره ماده 100 برای واحدهای صنفی است که میزان فروش آنها از یک حد نصاب خاص پایین تر باشد این حد هر سال توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می گردد. در قانون بودجه امسال، این میزان برای عملکرد سال 1400 مبلغ 2.016.000.000 تومان(دو میلیارد و شانزده میلیون تومان) تعیین گردید. یعنی واحدهای صنفی که در سال 1400 میزان فروش آنها کمتر از این مبلغ بوده می توانند از این تسهیلات استفاده نمایند.

برخورد سازمان با متخلفین تبصره ماده 100:

اگر واحد صنفی مشمول در واقعیت میزان فروش بالاتر و بیشتر از این مبلغ اعلامی داشته باشد و بخواهد از این تبصره ماده 100 استفاده کند و سازمان امور مالیاتی به هر طریقی به این نکته پی ببرد، در اینشورت او را از توافق خارج کرده و جریمه عدم ارسال اظهارنامه را از او دریافت کرده و خود سازمان برای آن واحد صنفی اطهارنامه و برگ تشخیص صادر می نماید.

برای مثال :

در سال 1399 این اتفاق برای آن دسته از واحدهای صنفی که میزان تراکنش های دستگاه کارتخوان و میزان فروش ابرازی آنها دارای تناقض بود رخ داد. البته مهمترین نکته در استفاده از تسهیلات تبصره ماده 100 این است که اولاً فروش باید کمتر از مبلغ اعلامی هر سال بوده و برای مثال فرد در آن سال مکان فعالیت خود را تغییر نداده باشد و یا سال اول فعالیتش نباشد.

و سخن آخر: 

از اینکه از سایت ما بازدید کردید سپاسگزاریم. اصناف پلاس، رسانه آموزشی مرکز آموزش و مطالعات حقوقی و اقتصادی اتاق اصناف شهرستان شمیرانات است. همه روزه می توانید با مراجعه به این سایت، از مطالب آموزشی ارائه شده بهره مند شوید.

تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم